Produktutveckling 2 Kurskod: PRKPRK02 Poäng: 100
Kursen produktutveckling 2 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med betoning på punkt 10.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Introduktion i produktionstekniska förutsättningar och produktionsfilosofi.
- Estetikens och ergonomins betydelse för bruksvärde och marknadsvärde hos produkter och material.
- Grundläggande färg- och formlära.
- Konstruktionsberäkningar enligt modeller och formler.
- Överföring av tillverkningsunderlag till datorstödd tillverkning eller friformframställning.
- Designprocessens olika delar, dvs. marknadsundersökning, funktionsanalys, kravspecifikation, faktainsamling, problemformulering, idéarbete, skiss, modellarbete, analys, presentation och utvärdering.
- Planering, konstruktion, design och tillverkning av en egen, enkel prototyp eller egna, enkla modeller.
- Dokumentation, redovisning och presentation av eget arbete och resultat med termer och begrepp som är relevanta för teknikområdet.
- Slutsatser ur framkomna resultat i enlighet med föreskrifter och kvalitetssäkringssystem.
- Miljöcertifiering och märkning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar konstruktions- och designarbeten efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar konstruktions- och designarbeten i samråd med handledare. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare konstruktions- och designarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare konstruktions- och designarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar utförligt och nyanserat hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar utförligt hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt förklarar översiktligt hur dessa faktorer i arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för produktens användningsområden, interagerande med människor och miljö samt de ingående materialens egenskaper och råvaruförbrukning. | Dessutom redogör eleven utförligt för produktens användningsområden, interagerande med människor och miljö samt de ingående materialens egenskaper och råvaruförbrukning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för produktens användningsområden, interagerande med människor och miljö samt de ingående materialens egenskaper och råvaruförbrukning. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för materialens och produktens historia samt för välgrundade och nyanserade resonemang om deras utvecklingspotential. | Eleven redogör även utförligt för materialens och produktens historia samt för välgrundade resonemang om deras utvecklingspotential. | Eleven redogör även översiktligt för materialens och produktens historia samt för enkla resonemang om deras utvecklingspotential. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andras lösningar i samband med produktutveckling. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade resonemang om andras lösningar i samband med produktutveckling. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för enkla resonemang om andras lösningar i samband med produktutveckling. |
Dessutom använder eleven med säkerhet korrekt fackspråk. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |