Produktionsfilosofi 2 Kurskod: PRIPRO02 Poäng: 100
Kursen produktionsfilosofi 2 omfattar punkterna 1 och 3–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Modern produktionsfilosofi i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus, dvs. hur produktion på olika nivåer i en organisation planeras och styrs. Planerings- och styrmetoder för utveckling i ett ständigt förbättringsarbete.
- Produktionsfilosofi, där alla delar av en organisation ingår i förbättringsprocessen.
- Metoder för strukturerat förbättringsarbete, till exempel lean eller six sigma.
- Kvalitetsstyrningssystem, till exempel ISO 9001.
- Miljöledningssystem, till exempel ISO 14001.
- Dokumentation, redovisning och presentation av utvecklings- och förbättringsarbete.
- Leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan.
- Inköp, logistik, produktion, miljö- och kvalitetsarbete samt hur dessa faktorer samverkar.
- Beslutsprocesser inom arbetsmiljö- och miljöområdet för valt teknikområde.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus. | Eleven redogör översiktligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus. |
Se Betyget C | I redogörelsen beskriver eleven utförligt hur en organisations olika delar ingår i förbättringsprocessen. | I redogörelsen beskriver eleven översiktligt hur en organisations olika delar ingår i förbättringsprocessen. |
Se Betyget C | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete. |
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete. |
Eleven använder också med säkerhet kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem. | Se Betyget E | Eleven använder också med viss säkerhet kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem. |
Se Betyget C | Dessutom ger eleven välgrundade argument för de valda systemen. | Dessutom ger eleven enkla argument för de valda systemen. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete. | Se Betyget E | Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med viss säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan. | Eleven redogör översiktligt för leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan. |
Se Betyget C | Eleven redogör också utförligt för hur inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar i en optimal produktion. | Eleven redogör också översiktligt för hur inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar i en optimal produktion. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för beslutsprocesserna inom arbetsmiljö- och miljöområdet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för beslutsprocesserna inom arbetsmiljö- och miljöområdet. |
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |