Natur- och landskapsvård Kurskod: NATNAT0 Poäng: 100
Kursen natur- och landskapsvård omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kulturlandskapets historiska framväxt. Påverkan av till exempel växtanvändning, brukningsmetoder, användning av maskiner och redskap, djurhållning samt bebyggelse.
- Betesdjurs betydelse för ett öppet kulturlandskap och för biologisk mångfald.
- Skötselmetoder och arbete med natur- och landskapsvård, till exempel röjning av natur- och kulturmiljöer, skötsel av våtmarker, lieslåtter och stängsling.
- Val av teknisk utrustning i samband med natur- och landskapsvård.
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet.
- Brand och brandförebyggande åtgärder i samband med natur- och landskapsvård.
- Lagstiftning för skydd av natur- och kulturmiljöer.
- Växter och djur i olika kulturmiljöer, till exempel strandängar, hag- och ängsmark samt skogsmark.
- Skyddsvärda natur- och kulturmiljöer, till exempel ängsmarker och betesmarker, strandängar, skogsmark, våtmarker och fornminnen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kulturlandskapets historiska framväxt. | Eleven redogör utförligt för kulturlandskapets historiska framväxt. | Eleven redogör översiktligt för kulturlandskapets historiska framväxt. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden. | Dessutom redogör eleven utförligt för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden. | Dessutom redogör eleven översiktligt för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden. |
I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer. | I redogörelsen förklarar eleven samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer. | I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan kulturlandskapets ekologi och biologiska faktorer. |
Se Betyget C | Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för natur- och landskapsvård. | Eleven läser och tolkar i samråd med handledare planer för natur- och landskapsvård. |
Se Betyget C | Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter. | Dessutom följer eleven instruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. | I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom natur-, kultur- och landskapsvård. |
I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med nyanserade omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör utförligt och nyanserat för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden. | I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med enkla omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör utförligt för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden. | I samband med fältstudier och praktiskt arbete värderar eleven med enkla omdömen estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet samt redogör översiktligt för vilken skötsel som krävs för att bibehålla och vidareutveckla dessa värden. |
Eleven identifierar med säkerhet och namnger flera skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet. | Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger flera skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet. | Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet. |
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och namnger flera kulturmiljölämningar i landskapet. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och namnger flera kulturmiljölämningar i landskapet. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och namnger några kulturmiljölämningar i landskapet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |