Nätverksteknologier Kurskod: NAINAK0 Poäng: 100
Kursen nätverksteknologier omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Uppbyggnad av nätverks olika delar samt funktion av bandbredd, till exempel mätning av kapacitet och kapacitetsbehov för olika bredbandslösningar.
- Referensmodellerna OSI och TCP/IP (Open Systems Interconnection och Transmission Control Protocol/Internet Protocol) och de olika skiktens specifika tjänst som är oberoende av de tekniker som används i lagret ovanför eller nedanför. Hur information hanteras och hur utrustning och tjänster fungerar i samverkan i olika kommunikationslösningar.
- Nätverksprotokoll, dvs. hur digital kommunikation mellan olika datorenheter fungerar. Administration och konfiguration av nätverksprotokoll.
- Adressering i nätverk, kommunikation av data mellan olika enheter samt hur kommunikationen fungerar utifrån tekniska regler för de olika protokollen. Hur utdelning av adresser fungerar med DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol).
- Subnätning, dvs. hur man delar upp ett datornätverk i mindre delar.
- Routningsprotokoll, hantering av kommunikation mellan olika adressområden samt olika vägar på vilka data sänds mellan sändare och mottagare i olika nätverk.
- Virtuella nät, dvs. VLAN (Virtual Local Area Network). Skydd mot avlyssning mellan olika nätverk.
- Tunnling och WLAN (Wireless Local Area Network).
- Nätverkstopologier, dvs. på vilket sätt olika noder i nätverk är kopplade till varandra.
- Packet switching network, dvs. paketförmedling där data paketeras och adresseras mellan olika fysiska och logiska nivåer och komponenter i en datorbaserad kommunikationssituation.
- Accessmetoder för att upprätta kommunikation mellan olika enheter i ett datornätverk.
- Överföringsmedier, dvs. olika sätt att skicka digital information i form av data. Begränsningar samt säkerhet och prestanda vid val av olika överföringsmedier, till exempel kabelbaserad eller luftbaserad kommunikation.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur nätverks olika delar och komponenter är uppbyggda och fungerar. | Eleven beskriver utförligt hur nätverks olika delar och komponenter är uppbyggda och fungerar. | Eleven beskriver översiktligt hur nätverks olika delar och komponenter är uppbyggda och fungerar. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete. |
I planeringen läser och tolkar eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument. | Se Betyget E | I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare hårdvaru- och mjukvaruinstallation samt konfigurering, optimering, analys och administration av nätverksmiljöer. | Eleven utför i samråd med handledare hårdvaru- och mjukvaruinstallation samt konfigurering, optimering, analys och administration av nätverksmiljöer. |
Eleven bygger också efter samråd med handledare upp nätverk och anläggningar samt skapar med säkerhet systemlösningar. | Eleven bygger också efter samråd med handledare upp nätverk och anläggningar samt skapar med viss säkerhet systemlösningar. | Eleven bygger också i samråd med handledare upp nätverk och anläggningar samt skapar med viss säkerhet systemlösningar. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare övervakning, underhåll och felsökning av samt identifierar och åtgärdar efter samråd med handledare fel i utrustning i nätverksmiljöer. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare övervakning, underhåll och felsökning av samt identifierar och åtgärdar i samråd med handledare fel i utrustning i nätverksmiljöer. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser på ett sätt som är miljömässigt och säkert både för eleven själv och andra. |
Resultatet av arbetet är gott med avseende på funktion, säkerhet och kvalitet. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande med avseende på funktion, säkerhet och kvalitet. |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Eleven ger efter samråd med handledare avancerade råd till användare vid val av nätverkssystem och datorteknisk utrustning. | Eleven ger efter samråd med handledare råd till användare vid val av nätverkssystem och datorteknisk utrustning. | Eleven ger i samråd med handledare enkla råd till användare vid val av nätverkssystem och datorteknisk utrustning. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |