Naturvetenskaplig spets Kurskod: NAENAT30S Poäng: 50
Kursen naturvetenskaplig spets omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas kunskaper inom spetsutbildningens område.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Specialisering inom ett väl avgränsat kunskapsområde inom ramen för spetsutbildningen.
- Begrepp, teorier, modeller och metoder inom kunskapsområdet och hur dessa har vuxit fram.
- Experiment, fältstudier eller observationer.
- Någon tillämpning inom kunskapsområdet, till exempel i samarbete med institutioner och organisationer i det omgivande samhället.
- Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika medier och källor.
- Naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer, till exempel planschutställningar, rapporter, reportage och seminarier.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven använder med säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring företeelser inom valt kunskapsområde. | Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor och för att beskriva och exemplifiera företeelser inom valt kunskapsområde. | Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera företeelser inom valt kunskapsområde. |
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur kunskapsområdets modeller och teorier utvecklas. | Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för hur kunskapsområdets modeller och teorier utvecklas. | Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur kunskapsområdets modeller och teorier utvecklas. |
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor med gott resultat. | Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor med tillfredsställande resultat. | Eleven analyserar och söker svar på frågor med tillfredsställande resultat. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. |
I arbetet formulerar eleven med säkerhet egna frågor som för processen framåt och fördjupar resonemangen. | I arbetet formulerar eleven med viss säkerhet egna frågor som för processen framåt. | - |
Se Betyget C | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt. |
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med enkla resonemang. |
Vid behov föreslår eleven också förändringar. | - | - |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör det valda kunskapsområdets betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar utförligt frågor som rör det valda kunskapsområdets betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar översiktligt frågor som rör det valda kunskapsområdets betydelse för individ och samhälle. |
I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. | I diskussionerna för eleven fram välgrundade argument och redogör utförligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. | I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. |
Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera. | - | - |
Eleven använder med säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |