Kinesiska 3 Kurskod: MODZHO03 Poäng: 100
Kursen kinesiska 3 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Personlig information; ämnesområden som är välbekanta för eleverna; vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser; åsikter, känslor och erfarenheter.
- Levnadssätt, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används. Kinesiskans utbredning i världen.
Muntlig reception
- Tydligt talat språk som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
- Dialoger, intervjuer och samtal.
- Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form, samt sånger och dikter.
- Information och meddelanden.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
- Olika sätt att söka och välja talat språk från internet och andra medier.
- Språkliga företeelser, till exempel uttal, intonation, grammatiska strukturer samt fasta språkliga uttryck i det språk eleverna möter.
- Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av samtal.
- Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.
Muntlig produktion och interaktion
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal. Samtal för kontakt och kommunikation.
- Strategier som omformuleringar, frågor och stödjande fraser för att lösa språkliga problem samt för att delta i och bidra till samtal.
- Språklig säkerhet när det gäller till exempel uttal och intonation, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, för att skapa tydlighet och anpassning till syfte och sammanhang.
- Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
- Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, även via olika medier och i kombination med illustrationer.
- Berättelser och annan fiktion.
- Information och meddelanden, till exempel skyltar och tidtabeller.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i en text och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
- Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
- Olika sätt att orientera sig i och välja bland texter från internet och i andra medier.
- De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter eleverna möter, även principer för streckordning och analys av teckendelar.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika typer av texter.
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
- Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande skrift. Skrivande för kontakt och kommunikation.
- Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
- Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven förstår det mest väsentliga i tydligt talad, enkel kinesiska i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Se Betyget C | För att underlätta sin förståelse av innehållet i den talade kinesiskan, väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande. | För att underlätta sin förståelse av innehållet i den talade kinesiskan väljer och använder eleven någon strategi för lyssnande. |
Eleven väljer talad kinesiska av enkel karaktär från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer talad kinesiska av enkel karaktär från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer talad kinesiska av enkel karaktär från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. |
För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör enkla förbättringar. | Se Betyget E | För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör enstaka enkla förbättringar. |
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och enkelt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt med ord, fraser och meningar. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med ord, fraser och meningar. |
Dessutom väljer och använder eleven flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i korta, enkla texter som handlar om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i korta, enkla texter som handlar om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. | Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, enkla texter som handlar om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. |
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Se Betyget C | För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna, väljer eleven och använder i viss utsträckning lässtrategier. | För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna väljer och använder eleven någon lässtrategi. |
Eleven väljer texter av enkel karaktär från olika medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer texter av enkel karaktär från olika medier och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer texter av enkel karaktär från olika medier och använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. |
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
Se Betyget C | För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör enkla förbättringar. | För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör enstaka enkla förbättringar. |
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt med ord, fraser och meningar. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med ord, fraser och meningar. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med enstaka ord och fraser. |
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Se Betyget E | Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |