Kinesiska 1 Kurskod: MODZHO01 Poäng: 100
Kursen kinesiska 1 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Personlig information; ämnesområden som är välbekanta för eleverna; intressen, vardagliga situationer, personer och platser.
- Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där kinesiska används.
Muntlig reception
- Tydligt talat språk som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, även i kombination med illustrationer och via olika medier, till exempel film.
- Dialoger och samtal.
- Sånger och ramsor.
- Information och enkla meddelanden.
- Strategier för att uppfatta fonem, tonem och betydelsebärande ord samt för att dra slutsatser om innehållet i det språk eleverna möter.
- Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och grundläggande satsstrukturer.
- Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer.
- Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.
Muntlig produktion och interaktion
- Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar. Samtal för kontakt och kommunikation.
- Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor.
- Språklig säkerhet med betoning på uttal och grundläggande satsstrukturer samt fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser.
- Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
- Enkla texter som är beskrivande och kontaktskapande, även i kombination med illustrationer.
- Enkla meddelanden och skrivna dialoger.
- Olika hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
- De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter eleverna möter, även principer för streckordning och analys av teckendelar.
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
- Enkla texter, till exempel presentationer, meddelanden och skrivna dialoger.
- Hur vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
- Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om välbekanta ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om välbekanta ämnen. | Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel kinesiska i mycket långsamt tempo om välbekanta ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
För att underlätta sin förståelse av innehållet i den talade kinesiskan använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande. | Se Betyget E | För att underlätta sin förståelse av innehållet i den talade kinesiskan använder eleven någon strategi för lyssnande. |
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. |
Dessutom använder eleven flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet i korta, enkla texter som handlar om välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. | Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, enkla texter som handlar om välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. | Eleven förstår vanliga ord i korta, enkla texter som handlar om välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. |
Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Eleven använder flera vanligt förekommande tecken för att med säkerhet skriva korta, enkla texter för hand och med hjälp av digitala hjälpmedel. | Eleven använder några vanligt förekommande tecken för att med säkerhet skriva korta, enkla texter för hand och med hjälp av digitala hjälpmedel. | Eleven använder några vanligt förekommande tecken för att med viss säkerhet skriva korta, enkla texter för hand och med hjälp av digitala hjälpmedel. |
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används. | Se Betyget E | Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används. |