Mekatronik 2 Kurskod: MEKMEK02 Poäng: 100
Kursen mekatronik 2 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet utifrån både en produktmekatronisk och en processmekatronisk utgångspunkt.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Mekatroniska system och mekatroniska processer.
- Fördjupad tolkning av ritningar och manualer.
- Informationsteknik som stöd vid uppbyggnad och programmering av mekatroniska system, till exempel cad-programvara med stöd för hållfasthetsprövning vid olika belastningar och programmeringsverktyg för aktuellt styrsystem.
- Metoder för integration av mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik vid byggandet av mekatroniska system i form av såväl produkter som tillverkningssystem.
- Begreppen process och system.
- Modularisering och demodularisering av tillverkningssystem och tekniska system i vardagen.
- Matematiska och fysikaliska begrepp vid arbete med mekatroniska system, till exempel hävarm, moment, kraft, tröghet, uthållning, styvhet och jämvikt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och bygger efter samråd med handledare flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik. | Eleven planerar och bygger efter samråd med handledare ett eller flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik. | Eleven planerar och bygger i samråd med handledare ett eller flera mekatroniska system som sammanför mekanisk struktur, elektroteknik och styrteknik. |
I arbetet använder eleven med säkerhet ritningar, manualer och informationsteknik. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet ritningar, manualer och informationsteknik. |
Dessutom samarbetar eleven med säkerhet med andra. | Se Betyget E | Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet med andra. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen. |
Dessutom ger eleven förslag på hur systemet kan förbättras. | - | - |
Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven utförligt och nyanserat hur ett mekatroniskt komplext system är uppbyggt. | Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven utförligt hur ett mekatroniskt system är uppbyggt. | Med exempel från både industri och vardagsliv beskriver eleven översiktligt hur ett enkelt mekatroniskt system är uppbyggt. |
Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven utförligt och nyanserat fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar. | Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven utförligt fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar. | Med hjälp av matematiska och fysikaliska begrepp beskriver eleven översiktligt fysikaliska principer vid olika mekatroniska tillämpningar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |