Specialkoster Kurskod: MALSPE0 Poäng: 100
Kursen specialkoster omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade färdigheter i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Yrkesmässig tillagning av specialkoster.
- Immunologi och födoämnesintolerans.
- Mat och måltider för olika behov.
- Ekonomiska konsekvenser vid val av råvaror samt vid hantering och förvaring.
- Näringsberäkningar av måltider med hjälp av datorprogram.
- Svenska näringsrekommendationer.
- Kreativt framtagande av recept, matsedlar och menyer för olika specialkoster.
- Hygien och dagliga hygienrutiner, till exempel rengöring av lokaler och utrustning.
- Arbetsmiljö och livsmedelssäkerhet samt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
- Kommunikation med andra samt fackterminologi.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning av olika specialkoster. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare matlagning av olika specialkoster. |
Efter samråd med handledare tillagar eleven på ett metodiskt, hantverksmässigt och tekniskt sätt anrättningar som har god kvalitet i fråga om smak, utseende och näringsinnehåll samt är anpassade till olika behov och födoämnesintoleranser. | Efter samråd med handledare tillagar eleven på ett metodiskt, hantverksmässigt och tekniskt sätt anrättningar som har tillfredsställande kvalitet i fråga om smak, utseende och näringsinnehåll samt är anpassade till olika behov och födoämnesintoleranser. | I samråd med handledare tillagar eleven på ett metodiskt, hantverksmässigt och tekniskt sätt anrättningar som har tillfredsställande kvalitet i fråga om smak, utseende och näringsinnehåll samt är anpassade till olika behov och födoämnesintoleranser. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften. | I arbetet använder eleven med gott handlag metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften. | I arbetet använder eleven med visst handlag metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven utför arbetet inom givna tidsramar. |
I arbetet redogör eleven utförligt och nyanserat för ekonomiska konsekvenser vid val av råvaror samt vid hantering och förvaring. | I arbetet redogör eleven utförligt för ekonomiska konsekvenser vid val av råvaror samt vid hantering och förvaring. | I arbetet redogör eleven översiktligt för ekonomiska konsekvenser vid val av råvaror samt vid hantering och förvaring. |
Eleven utför med säkerhet näringsberäkningar av måltider med hjälp av datorprogram samt gör en välgrundad och nyanserad bedömning av måltiden utifrån svenska näringsrekommendationer. | Eleven utför med viss säkerhet näringsberäkningar av måltider med hjälp av datorprogram samt gör en välgrundad bedömning av måltiden utifrån svenska näringsrekommendationer. | Eleven utför med viss säkerhet näringsberäkningar av måltider med hjälp av datorprogram samt gör en enkel bedömning av måltiden utifrån svenska näringsrekommendationer. |
Eleven utformar med säkerhet recept, matsedlar och menyer för specialkoster. | Se Betyget E | Eleven utformar med viss säkerhet recept, matsedlar och menyer för specialkoster. |
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra och använder fackspråk. | Se Betyget E | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |