Marinelektronik 3 Kurskod: MAIMAR03 Poäng: 100
Kursen marinelektronik 3 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Skillnader mellan olika kommunikationsgränssnitt.
- Uppbyggnad av CanBus-baserade strömförsörjningsanläggningar.
- Uppbyggnad och programmeringar av datorbaserade system i marina miljöer.
- Lokala nätverkssystem.
- Mätteknik och mätinstrument.
- Felsökning i digitala system.
- Tolkning av installationsbeskrivningar och servicemanualer.
- Upprättande av system- och installationsritningar.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
- Dokumentation, presentation och utvärdering av arbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för principer och användningsområden för olika kommunikationsgränssnitt i marina installationer. | Eleven redogör utförligt för principer och användningsområden för olika kommunikationsgränssnitt i marina installationer. | Eleven redogör översiktligt för principer och användningsområden för olika kommunikationsgränssnitt i marina installationer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för egenskaper och arbetssätt hos datorbaserade system. | Dessutom redogör eleven utförligt för egenskaper och arbetssätt hos datorbaserade system. | Dessutom redogör eleven översiktligt för egenskaper och arbetssätt hos datorbaserade system. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare montering och driftsättning av marina elektroniksystem i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. | Eleven utför i samråd med handledare montering och driftsättning av marina elektroniksystem i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare servicearbeten på marina elektroniksystem. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare servicearbeten på marina elektroniksystem. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag mätinstrument för felsökning i analoga och digitala system. | I arbetet använder eleven med gott handlag mätinstrument för felsökning i analoga och digitala system. | I arbetet använder eleven med visst handlag mätinstrument för felsökning i analoga och digitala system. |
Se Betyget C | Eleven konfigurerar och programmerar efter samråd med handledare installationer. | Eleven konfigurerar och programmerar i samråd med handledare installationer. |
Se Betyget C | Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. | Inför arbetet gör eleven en enkel planering. |
Se Betyget C | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. | Se Betyget E | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. |
Dessutom upprättar eleven med säkerhet installations- och systemritningar. | Se Betyget E | Dessutom upprättar eleven med viss säkerhet installations- och systemritningar. |
Vidare använder eleven med mycket gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Vidare använder eleven med gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Vidare använder eleven med visst handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat. | Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |