Mät- och reglerteknik Kurskod: MÄTMÄT0 Poäng: 100
Kursen mät- och reglerteknik omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Enklare reglertekniska laborationer med inställningar av den proportionella förstärkningen och den integrerande förstärkningen samt den deriverande verkan i regulatorn.
- Enklare mättekniska laborationer med mätning av temperatur.
- Inkoppling, kontroll och injustering av vanligt förekommande mät- och reglertekniska komponenter med begrepp som NPN/PNP, sink/source, polaritetsskydd och kortslutningsskydd.
- Pneumatiska eller hydrauliska ventiler samt pådrags och ställdons funktioner, beteckningar, märkningar och symboler.
- Signalföljning och funktionsanalys av en enkel mät- och reglerteknisk anläggning med hjälp av mätinstrument, ritningar, scheman, datablad och manualer.
- Grundläggande mät- och reglertekniska begrepp, till exempel stegsvar, rampsvar, dödtid, tidskonstant, linjäritet, hysteres, span, zero, kalibrering, onoggrannhet, repeterbarhet, reproducerbarhet, proportionellt band, proportionell förstärkning, integrerande tidskonstant och deriverande verkan.
- Grundläggande mätosäkerhet, dess syfte och terminologi.
- Grundläggande industriell mätteknik med vanligt förekommande metoder för att mäta temperatur, tryck, flöde och nivå.
- Introduktion till test, kalibrering och spårbarhet för temperatur, tryck, flöde och nivå.
- Metoder för att identifiera, förebygga och avhjälpa fel i mät- och reglertekniska anläggningar.
- Metoder för dokumentation av mät- och reglertekniska arbeten.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare installation, konfiguration, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska system på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare installation, konfiguration, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska system på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system. | Se Betyget E | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system. |
Eleven gör avancerade mätningar av styr- och reglertekniska storheter. | Eleven gör mätningar av styr- och reglertekniska storheter. | Eleven gör enkla mätningar av styr- och reglertekniska storheter. |
Se Betyget C | Dessutom felsöker eleven efter samråd med handledare styr- och reglertekniska komponenter och system samt reparerar och åtgärdar efter samråd med handledare eventuella fel som har uppstått. | Dessutom felsöker eleven i samråd med handledare styr- och reglertekniska komponenter och system samt reparerar och åtgärdar i samråd med handledare eventuella fel som har uppstått. |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete med styr- och reglertekniska komponenter och system. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete med styr- och reglertekniska komponenter och system. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete med styr- och reglertekniska komponenter och system. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |