Internationellt arbete Kurskod: MÄNINA0 Poäng: 100
Kursen internationellt arbete omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Vård och omsorg i olika länder och hur kulturer påverkar synen på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, medicinsk behandling, vård och omsorg samt liv och död.
- Olika länders organisation av vård och omsorg. Personalkategorier och utbildning.
- Normer och värderingar inom vård och omsorg i olika länder.
- Hälsoproblem orsakade av till exempel infektionssjukdomar eller vattenbrist, av krig eller katastrofer.
- Internationella överenskommelser.
- Biståndsorganisationer och biståndsarbete.
- Etiska riktlinjer som är centrala för vård- och omsorgsarbete i olika länder samt värdekonflikter.
- Sociala aspekter och genusaspekter på hälsa och välbefinnande i olika länder.
- Det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med patienter och brukare samt med olika länders vård- och omsorgsstruktur.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem. | Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem. | Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem. |
Dessutom gör eleven utförliga och nyanserade jämförelser med vården i Sverige. | Dessutom gör eleven utförliga jämförelser med vården i Sverige. | Dessutom gör eleven enkla jämförelser med vården i Sverige. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv. | Eleven beskriver utförligt några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv. | Eleven beskriver översiktligt några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för internationella överenskommelser och biståndsarbete. | Eleven redogör även utförligt för internationella överenskommelser och biståndsarbete. | Eleven redogör även översiktligt för internationella överenskommelser och biståndsarbete. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder. | Dessutom diskuterar eleven utförligt värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder. |
I diskussionen värderar eleven med nyanserade omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor. | Se Betyget E | I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor. |
I diskussionen använder eleven med säkerhet centrala etiska begrepp. | Se Betyget E | I diskussionen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. |
Se Betyget C | Detta gör eleven efter samråd med handledare. | Detta gör eleven i samråd med handledare. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare samt ger förslag på hur det egna förhållningssättet kan utvecklas. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |