Lantbruksdjur – specialisering Kurskod: LANLAN00S Poäng: 100
Kursen lantbruksdjur – specialisering omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt specialområde.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Foderhanteringssystem.
- Produktionssystem.
- Produktionsstörningar.
- Kvalitetssäkring och livsmedelssäkerhet i produktionen.
- Användning av digitala system, till exempel styrsystem, kontrollsystem och rapporteringssystem.
- Planering och genomförande av fortplantningsrutiner.
- Arbetsplanering i djurstallar.
- Upprättande av produktionsplaner och ekonomiska kalkyler.
- Arbete med djur inom ett specialområde, till exempel mjölkkor eller grisar.
- Inredning och stallbyggnader.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med djurskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med djurskötsel.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör utförligt och nyanserat för hur systemen används i olika produktionsgrenar. | Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör utförligt för hur systemen används i olika produktionsgrenar. | Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör översiktligt för hur systemen används i olika produktionsgrenar. |
Eleven tolkar också med säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör välgrundade och nyanserade bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör utförligt och nyanserat för hur störningarna kan förebyggas. | Eleven tolkar också med viss säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör välgrundade bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör utförligt för hur störningarna kan förebyggas. | Eleven tolkar också med viss säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör enkla bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör översiktligt för hur störningarna kan förebyggas. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs. |
Se Betyget C | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde. |
I planeringen upprättar eleven en avancerad ekonomisk kalkyl. | I planeringen upprättar eleven en ekonomisk kalkyl. | I planeringen upprättar eleven en enkel ekonomisk kalkyl. |
Eleven redogör i kalkylen utförligt och nyanserat för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. | Eleven redogör i kalkylen utförligt för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. | Eleven redogör i kalkylen översiktligt för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. |
Se Betyget C | I arbetet vårdar och behandlar eleven efter samråd med handledare djur. | I arbetet vårdar och behandlar eleven i samråd med handledare djur. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |