Färg och dekorationslackering Kurskod: LACFÄR0 Poäng: 100
Kursen färg och dekorationslackering omfattar punkterna 2–6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Lackeringssystemens uppbyggnad vid dekoration.
- Färglära beträffande ljus, reflektionsytor och färgsättning. Färgprovsamlingar, justering av kulöravvikelser och beskrivning av kulörer för medarbetare och kunder.
- NCS- och PMS-systemen med tillämpning.
- Färgbruk vid skydds- och varselmärkning.
- Appliceringstekniker för merytor och dekor, mall- och frihandsteknik.
- Demontering och montering av dekaler i mindre format, till exempel firmalogotyper.
- Rekonditionering och polering vid reparation av små skador. Polerarbeten vid dekorativ lackering. Underhåll av lackerade ytor.
- Sprututrustning för mindre lackeringsarbeten, mallar och skärverktyg.
- Bindemedel, slipmaterial och rengöringsvätskor för dekorationsarbeten.
- Arbetsteknik och skyddsutrustning vid mindre lackeringsarbeten samt arbetsställningar vid motivlackering och annat statiskt arbete.
- Påverkan och krav på arbetsmiljö vid arbete med dekorationslackering och färgbrytning. De använda kemiska produkternas miljöpåverkan.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat lackskiktets uppbyggnad för merytor och dekorationslackering, metoder för dekorationslackering samt tekniker för framställning av schabloner och dekaler. | Eleven beskriver utförligt lackskiktets uppbyggnad för merytor och dekorationslackering, metoder för dekorationslackering samt tekniker för framställning av schabloner och dekaler. | Eleven beskriver översiktligt lackskiktets uppbyggnad för merytor och dekorationslackering, metoder för dekorationslackering samt tekniker för framställning av schabloner och dekaler. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat ljuskvalitet, reflektionsytor, NCS- och PMS-systemen, kulörer och det färgbruk som används vid varselmärkning. | Eleven beskriver också utförligt ljuskvalitet, reflektionsytor, NCS- och PMS-systemen, kulörer och det färgbruk som används vid varselmärkning. | Eleven beskriver också översiktligt ljuskvalitet, reflektionsytor, NCS- och PMS-systemen, kulörer och det färgbruk som används vid varselmärkning. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat ventilation och luftföring i utrymmen med riktad luftföring. | Dessutom beskriver eleven utförligt ventilation och luftföring i utrymmen med riktad luftföring. | Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilation och luftföring i utrymmen med riktad luftföring. |
Eleven väljer färg, utför efter samråd med handledare avancerade maskeringsarbeten samt applicerar färg för merytor och dekor med solida lacker enligt skyddsföreskrifter. | Eleven väljer färg, utför efter samråd med handledare maskeringsarbeten samt applicerar färg för merytor och dekor med solida lacker enligt skyddsföreskrifter. | Eleven väljer färg, utför i samråd med handledare enkla maskeringsarbeten samt applicerar färg för merytor och dekor med solida lacker enligt skyddsföreskrifter. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerad dekoration med mall- och frihandsteknik samt monterar och demonterar dekaler. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dekoration med mall- och frihandsteknik samt monterar och demonterar dekaler. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkel dekoration med mall- och frihandsteknik samt monterar och demonterar dekaler. |
I arbetet väljer eleven polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor samt utför i bekanta och nya situationer rekonditionering och underhåll av lackerade ytor. | I arbetet väljer eleven polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor samt utför i bekanta och delvis nya situationer rekonditionering och underhåll av lackerade ytor. | I arbetet väljer eleven polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor samt utför i bekanta situationer rekonditionering och underhåll av lackerade ytor. |
Dessutom fastställer eleven kulörer, väljer mellan olika alternativ och nyanserar vid behov solida färger i bekanta och nya situationer. | Dessutom fastställer eleven kulörer, väljer mellan olika alternativ och nyanserar vid behov solida färger i bekanta och delvis nya situationer. | Dessutom fastställer eleven kulörer, väljer mellan olika alternativ och nyanserar vid behov solida färger i bekanta situationer. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar av färgåtgång och mixar färg. | Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar av färgåtgång och mixar färg. | Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar av färgåtgång och mixar färg. |
I arbetet använder eleven med säkerhet verktyg och utrustning enligt praxis. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet verktyg och utrustning enligt praxis. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom underhåller eleven sprutpistoler och handverktyg för dekorativ lackering. |
Eleven hittar och använder med säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. | Se Betyget E | Eleven hittar och använder med viss säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. |
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. |
Se Betyget C | Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. | Dessutom tar eleven viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. |
Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. |
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. | Se Betyget E | I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |