Kyl- och värmepumpsteknik – energieffektivisering Kurskod: KYLKYL0 Poäng: 100
Kursen kyl- och värmepumpsteknik – energieffektivisering omfattar punkterna 1–3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kylsystemets uppbyggnad och funktion.
- Kylsystemets komponenters uppgifter och funktioner samt hållbarhet, korrosionsskydd och mekaniska påverkan.
- Kapacitets- och varvtalsreglering av kompressorer, pumpar och fläktar.
- Energiackumulering i köld- och värmebärare.
- Energibesparing i kyl- och värmepumpssystem.
- Effektivisering av kyl- och värmepumpssystem i samverkan med ventilations-, värme- och återvinningssystem.
- Mätning för kontroll av energianvändning.
- Ritningar och manualer.
- Metoder för dokumentation.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, för kylprocessen samt för metoder för energieffektivisering. | Eleven redogör utförligt för kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, för kylprocessen samt för metoder för energieffektivisering. | Eleven redogör översiktligt för kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, för kylprocessen samt för metoder för energieffektivisering. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika köldbärare och köldmedier samt deras miljöpåverkan. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika köldbärare och köldmedier samt deras miljöpåverkan. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika köldbärare och köldmedier samt deras miljöpåverkan. |
Se Betyget C | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare servicearbete på kyl- och värmepumpssystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare servicearbete på kyl- och värmepumpssystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. |
Inför arbetet gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av kyl- och värmesystemet samt föreslår med säkerhet åtgärder för att effektivisera systemets energiförbrukning. | Inför arbetet gör eleven en välgrundad bedömning av kyl- och värmesystemet samt föreslår med viss säkerhet åtgärder för att effektivisera systemets energiförbrukning. | Inför arbetet gör eleven en enkel bedömning av kyl- och värmesystemet samt föreslår med viss säkerhet åtgärder för att effektivisera systemets energiförbrukning. |
Dessutom gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Dessutom gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. |
Vidare tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med säkerhet lämplig utrustning och metod. | Se Betyget E | Vidare tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med viss säkerhet lämplig utrustning och metod. |
Se Betyget C | Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför arbetsuppgiften i samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Se Betyget C | Efter utförd service genomför eleven efter samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar driftdata. | Efter utförd service genomför eleven i samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar driftdata. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. |
Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |