Konferens och evenemang Kurskod: KONKOF0 Poäng: 100
Kursen konferens och evenemang omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika anläggningar för konferens och evenemang samt deras skiftande utbud av tjänster och service.
- Olika typer av möten samt deras syften.
- Organisationer för branschintressen, marknadsföring och försäljning.
- Yrkesroller och arbetsuppgifter inom området. Organisation och ansvarsfördelning vid arbete i mindre projekt.
- Branschens utveckling från möten i enklare lokaler till konferenspaket med förväntningar på upplevelser och aktiviteter.
- Prissättning av enklare arrangemang beroende på antal deltagare, utrustning, tjänster och aktiviteter.
- Teknisk utrustning som är lämplig för olika konferenser och evenemang, till exempel datorprojektor och mikrofon.
- Arbetsmiljö samt säkerhetsföreskrifter och andra bestämmelser som rör grupparrangemang.
- Olika målgruppers skiftande krav på både anläggningar och arrangemang, till exempel säkerhet, miljöcertifiering och möjligheter till aktiviteter.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika verksamheter, deras utbud och tjänster samt olika mötesformer. | Eleven beskriver utförligt olika verksamheter, deras utbud och tjänster samt olika mötesformer. | Eleven beskriver översiktligt olika verksamheter, deras utbud och tjänster samt olika mötesformer. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter inom branschen. | Eleven beskriver också utförligt organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter inom branschen. | Eleven beskriver också översiktligt organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter inom branschen. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för branschens utveckling. | Dessutom redogör eleven utförligt för branschens utveckling. | Dessutom redogör eleven översiktligt för branschens utveckling. |
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enklare arrangemang. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enklare arrangemang. |
I planeringen gör eleven med säkerhet en prissättning av arrangemanget. | Se Betyget E | I planeringen gör eleven med viss säkerhet en prissättning av arrangemanget. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom mötesbranschen, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom mötesbranschen, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Eleven anpassar med säkerhet sitt arrangemang efter målgruppen och motiverar utförligt och nyanserat hur anpassningen är gjord. | Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arrangemang efter målgruppen och motiverar utförligt hur anpassningen är gjord. | Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arrangemang efter målgruppen och motiverar översiktligt hur anpassningen är gjord. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. | Se Betyget E | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |