Konsthantverk 1 Kurskod: KOHHAN01 Poäng: 100
Kursen konsthantverk 1 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Hantverkets och materialets historia och betydelse i kulturutvecklingen.
- Konstnärligt och hantverksmässigt arbete i ett eller flera valda material, till exempel trä, textil, metall, lera eller papper.
- Bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg.
- Formgivningsprocessen och formgivningens uttrycksmöjligheter, till exempel färg, form och material.
- Färg- och formlära.
- Värdering av formgivning i relation till intentioner.
- De valda materialens egenskaper.
- Utvärdering av arbetsprocessen och resultatet.
- Ergonomiskt, säkert och arbetsmiljömässigt arbetssätt och användande av eventuell skyddsutrustning.
- Påverkan på människor och miljö vid användning, framställning och hantering av material.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat det valda hantverkets och materialets historia. | Eleven beskriver utförligt det valda hantverkets och materialets historia. | Eleven beskriver översiktligt det valda hantverkets och materialets historia. |
Se Betyget C | Eleven tolkar arbetsuppgifter efter samråd med handledare. | Eleven tolkar arbetsuppgifter i samråd med handledare. |
Eleven använder efter samråd med handledare och med säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften. | Eleven använder efter samråd med handledare och med viss säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften. | Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften. |
I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med mycket gott handlag. | I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med gott handlag. | I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med visst handlag. |
Eleven uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget. | Eleven uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer. | Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser eller ritningar. | Eleven motiverar utförligt sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser eller ritningar. | Eleven motiverar översiktligt sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser eller ritningar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur materialens egenskaper utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen. | Eleven beskriver utförligt sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen. | Eleven beskriver översiktligt sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen. | Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen. | Beskrivningen innehåller enkla förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen. |
Se Betyget C | Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt. | Eleven använder och vårdar i samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt. |
Se Betyget C | Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan. | Dessutom hanterar eleven i samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |