Kemi 1 Kurskod: KEMKEM01 Poäng: 100
Kursen kemi 1 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Materia och kemisk bindning
- Modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering.
- Kemisk bindning och dess inverkan på till exempel förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen.
Reaktioner och förändringar
- Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan.
- Redoxreaktioner, inklusive elektrokemi.
- Fällningsreaktioner.
- Energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner.
Stökiometri
- Tolkning och skrivning av formler för kemiska föreningar och reaktioner.
- Substansmängdsförhållanden, koncentrationer, begränsande reaktanter och utbyten vid kemiska reaktioner.
Analytisk kemi
- Kvalitativa och kvantitativa metoder för kemisk analys, till exempel kromatografi och titrering.
Kemins karaktär och arbetssätt
- Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning.
- Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Hur modeller och teorier kan förändras över tid.
- Hur problem och frågor avgränsas och studeras med hjälp av kemiska resonemang.
- Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.
- Planering och genomförande av experiment samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa.
- Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.
- Ställningstagande i samhällsfrågor utifrån kemiska modeller, till exempel frågor om hållbar utveckling.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. | Eleven redogör utförligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. | Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. |
Eleven använder dessa med säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring kemiska förlopp och företeelser. | Se Betyget E | Eleven använder dessa med viss säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera kemiska förlopp och företeelser. |
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur kemins modeller och teorier utvecklas. | Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för hur kemins modeller och teorier utvecklas. | Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur kemins modeller och teorier utvecklas. |
Eleven värderar också modellers och teoriers giltighet och begränsningar med nyanserade omdömen. | Se Betyget E | Eleven värderar också modellers och teoriers giltighet och begränsningar med enkla omdömen. |
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat. | Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat. | Eleven analyserar och söker svar på enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. |
I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med säkerhet komplexa egna frågor. | I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med viss säkerhet egna frågor. | I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med viss säkerhet enkla egna frågor. |
Se Betyget C | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom hanterar eleven kemikalier och utrustning på ett säkert sätt. |
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang. | Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med enkla resonemang. |
Vid behov föreslår eleven också förändringar. | - | - |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör kemins betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar utförligt frågor som rör kemins betydelse för individ och samhälle. | Eleven diskuterar översiktligt frågor som rör kemins betydelse för individ och samhälle. |
I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. | I diskussionerna för eleven fram välgrundade argument och redogör utförligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. | I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. |
Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera. | - | - |
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |