Transport och spedition Kurskod: INKTRP0 Poäng: 100
Kursen transport och spedition omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte med särskild betoning på punkterna 5–9. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Köp och försäljning av olika transportlösningar.
- Transportbranschens utveckling och struktur.
- Frakt- och transportlösningar.
- Distributionssystem och ruttplanering.
- Internationella transporter
- Roller och arbetsuppgifter i transport- och speditionsbranschen, till exempel speditör eller transportplanerare på ett åkeri eller transportföretag.
- Materialadministration och miljöfrågor.
- Dokument- och informationshantering.
- Lagar, försäkringsvillkor och ansvarsregler.
- Kalkyler och fraktofferter.
- Transporter och varudistribution i miljö- och resursperspektiv.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med nyanserade omdömen olika transportlösningar. | Eleven redogör utförligt för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med enkla omdömen olika transportlösningar. | Eleven redogör översiktligt för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med enkla omdömen olika transportlösningar. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom redogör eleven översiktligt för transportbranschens utveckling och struktur och de arbetsuppgifter och yrken som finns inom branschen. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom transport- och speditionsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom transport- och speditionsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. |
Dessutom beräknar eleven efter samråd med handledare kostnader för olika frakt- och transportlösningar och föreslår utifrån det olika transportalternativ. | Dessutom beräknar eleven efter samråd med handledare kostnader för olika frakt- och transportlösningar. | Dessutom beräknar eleven i samråd med handledare kostnader för olika frakt- och transportlösningar. |
Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt samt tar egna initiativ i arbetet. | Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt. | - |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöfrågor. | Eleven redogör utförligt för arbetsmiljöfrågor. | Eleven redogör översiktligt för arbetsmiljöfrågor. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling. | Dessutom diskuterar eleven utförligt transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |