Information och kommunikation 1 Kurskod: INFINF01 Poäng: 100
Kursen information och kommunikation 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Verbal och icke verbal kommunikation i yrkessammanhang med koppling till olika teorier om kommunikation.
- Sociala medier och hur de används för att sprida och dela information samt skapa innehåll som andra kan delta i.
- Mötesteknik och sammanträdesdokument, till exempel kallelser, dagordningar och protokoll.
- Utformning av dokumentmallar enligt gällande standard.
- Standardprogram för kommunikation, text- och bildbehandling, registerhantering, kalkylering, layout, informationssökning och sociala medier.
- Metoder och tekniker för att utveckla och underlätta informationssökning, till exempel hur man tar till sig innehåll i dokument, instruktioner och andra texter samt hur man organiserar information.
- Muntliga och skriftliga presentationer, till exempel en bransch-, produkt-, eller företagspresentation.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller information och kommunikation, till exempel personuppgiftslagen, lagen om upphovsrätt och etiska regler inom området.
- Ergonomi och arbetsmiljö, till exempel hur man skriver effektivt, arbetsplatsens utformning samt fysiska och psykosociala arbetsmiljöfrågor.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur människor kommunicerar verbalt och ickeverbalt i yrkessammanhang. | Eleven beskriver utförligt hur människor kommunicerar verbalt och ickeverbalt i yrkessammanhang. | Eleven beskriver översiktligt hur människor kommunicerar verbalt och ickeverbalt i yrkessammanhang. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat sociala medier och hur de används för att sprida och dela information. | Dessutom beskriver eleven utförligt sociala medier och hur de används för att sprida och dela information. | Dessutom beskriver eleven översiktligt sociala medier och hur de används för att sprida och dela information. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare informations- och kommunikationsuppgifter med hjälp av relevanta programvaror. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare informations- och kommunikationsuppgifter med hjälp av relevanta programvaror. |
Resultatet är gott. | Se Betyget E | Resultatet är tillfredsställande. |
I arbetet använder eleven med säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. |
Se Betyget C | Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppkommer. | Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare problem som uppkommer. |
Eleven söker information med säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt med nyanserade omdömen. | Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt med nyanserade omdömen. | Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom gör eleven enkla muntliga och skriftliga presentationer av sina uppgifter. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat. |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet både internt och externt och med korrekt fackspråk. | Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt och med korrekt fackspråk. | Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |