Hjulutrustning Kurskod: HJUHJU0 Poäng: 200
Kursen hjulutrustning omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Branschens verksamhet, verksamhetsområden och förutsättningar samt faktorer som påverkar lönsamhet och resultat.
- Däckets uppbyggnad, material och hur däck tillverkas.
- Gummiblandningens betydelse för slitage, väggrepp, friktion och användningsområde, till exempel vinter-, sommar- och friktionsdäck.
- Märkning av däck.
- Fälgar och fälgsystem.
- Bromssystemets påverkan på hjulutrustningen.
- Däckslitage och faktorer som påverkar hållbarheten, till exempel fel i hjulupphängning och bromsar.
- Säkerhet och komfort, till exempel beroende av däcktyp.
- Marktryck, till exempel ett hårt eller mjukt däcks inverkan på underlaget.
- Uppluftning och lufttryckets betydelse för köregenskaper, miljö och säkerhet. Olika fyllningsmetoder av hjul.
- Felsökning och diagnostisering av däck, fälg, bromsar, hjulupphängning och styrning.
- Standardundersökning av däckslitage.
- Demontering och montering av däck samt hjulbyte.
- Kontroll och mätning av spårvidd, offset (inpressning) och hjulvinklar.
- Mätning av höjd och sidokast för däck och fälg.
- Hjulinställning med justering.
- Bedömning av däckskador och fälgskador.
- Identifikation av run flat-däck och olika däcksystems funktion.
- Balansering av hjul.
- Reparation av skador på däck.
- Val, användning och underhåll av verktyg, utrustning och maskiner.
- Lagar, bestämmelser och krav som reglerar branschen, verksamheten och arbetet.
- Arbetsmiljö och säkerhet, till exempel kemiska risker, skyddsutrustning och första hjälpen.
- Hantering av avfall.
- Olycksrisker på grund av tekniska avvikelser i hjulutrustningen.
- Arbetsorder och arbetsbeskrivningar.
- Kundmottagning och kundbemötande.
- Utvärdering och dokumentation av utfört arbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för branschens verksamhet. | Eleven redogör utförligt för branschens verksamhet. | Eleven redogör översiktligt för branschens verksamhet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för olika fordon samt utförligt och nyanserat för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö. | Dessutom beskriver eleven utförligt konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för olika fordon samt utförligt för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö. | Dessutom beskriver eleven översiktligt konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för olika fordon samt översiktligt för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö. |
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer arbeten med olika fordons hjulutrustning med hjälp av verktyg, utrustning och maskiner. | Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer arbeten med olika fordons hjulutrustning med hjälp av verktyg, utrustning och maskiner. | Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer arbeten med olika fordons hjulutrustning med hjälp av verktyg, utrustning och maskiner. |
Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer avancerad bedömning av däckskador. | Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer bedömning av däckskador. | Eleven utför också i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel bedömning av däckskador. |
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till fordons-, däck- och fälgtillverkarens anvisningar och krav. | Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till fordons-, däck- och fälgtillverkarens anvisningar och krav. | Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till fordons-, däck- och fälgtillverkarens anvisningar och krav. |
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. |
Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. | Se Betyget E | Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. |
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. | Se Betyget E | I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. |
Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar arbetet med enkla omdömen. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |