Florist 2 Kurskod: HAVFLO02 Poäng: 200
Kursen florist 2 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1, 3–4 och 6–7. I kursen befästs grundkunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Utveckling av floristiska arbeten, med fokus på form och teknik. I samband med det används och övas olika tekniker, till exempel trådning och skaftning.
- Dekorationsmaterial.
- Krukväxters och snittblommors namn, egenskaper och skötsel.
- Planering av tidsåtgång samt beräkning och val av material till floristiska arbeten. I samband med det används och utvecklas skisstekniker.
- Kompositionslära i floristiska arbeten.
- Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
- Beskrivning och dokumentering av idéer och arbetsprocesser med hjälp av fackspråk och digitala tekniker.
- Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
- Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
- Säljarbete och försäljningstekniker, till exempel kundsamtal och exponering.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete. | Eleven tolkar i samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete. |
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet. | Se Betyget E | Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet. |
Se Betyget C | Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. | I samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö. | Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö. | Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö. |
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet komplexa beräkningar. | I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar. | I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet enkla beräkningar. |
Eleven använder med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet. | Eleven använder med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget. | Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget. |
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag. | I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag. | I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag. |
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer, efter att ha övervägt alternativa lösningar. | Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer. | Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med nyanserade omdömen. | Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med enkla omdömen. | Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med enkla omdömen. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av, och alternativa tillvägagångssätt i, arbetsprocessen. | Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen. | Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen. |
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk. | I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk. | I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevanta facktermer. |
Se Betyget C | Eleven använder efter samråd med handledare digitala tekniker. | Eleven använder i samråd med handledare digitala tekniker. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. |
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med nyanserade omdömen samt ger välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsmiljön och hur hon eller han själv kan bidra till dessa. | Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med enkla omdömen samt ger välgrundade förslag på förbättringar av arbetsmiljön. | - |
Eleven agerar kundorienterat i nya försäljnings- eller servicesituationer, tar egna initiativ samt motiverar utförligt och nyanserat sitt agerande och ger förslag på alternativa tillvägagångssätt i agerandet. | Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller servicesituationer, tar egna initiativ samt motiverar utförligt sitt agerande. | Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller servicesituationer samt motiverar översiktligt sitt agerande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |