Gasturbinmotorer Kurskod: GASGAS0 Poäng: 200
Kursen gasturbinmotorer omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala underhåll:
- Grundprinciper för energiomvandlingsprocesser i gasturbinmotorer.
- Gasturbinmotorers uppbyggnad samt deras olika huvudkomponenter och system.
- Gasturbinmotorers smörjmedel, smörjsystem, bränslen och bränslesystem.
- Turbopropmotorers uppbyggnad samt deras olika huvudkomponenter och system.
- Turboaxelmotorers uppbyggnad samt deras olika huvudkomponenter och system.
- Hjälpkraftaggregatets konstruktion och arbetssätt.
- Service och underhållsåtgärder av gasturbinmotorer.
- Felsökning och reparation av gasturbinmotorer.
- Motorinstallation och brandskyddssystem, till exempel utformning av motorupphängning och brandvägg.
- Motorövervakning och markdrift, till exempel motorkörning och trendövervakning.
- Dokumentation.
- Fackspråk på svenska och engelska för att förstå och följa instruktioner samt för att kommunicera kring arbetets utförande.
- Faktorer som påverkar arbetsresultat och arbetsmiljö, till exempel struktur, ordning, trivsel, yrkesroll och den mänskliga faktorn.
- Säkerhet på arbetsplatsen, förebyggande av person- och egendomsskador samt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på gasturbinmotorer och deras olika system. | Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på gasturbinmotorer och deras olika system. | Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på gasturbinmotorer och deras olika system. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial hur gasturbinmotorns olika system är integrerade och samverkar med varandra. | Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av informationsmaterial hur gasturbinmotorns olika system är integrerade och samverkar med varandra. | Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av informationsmaterial hur gasturbinmotorns olika system är integrerade och samverkar med varandra. |
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta men även nya situationer avancerad service och avancerat underhåll av gasturbinmotorer. | Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer service och underhåll av gasturbinmotorer. | Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel service och enkelt underhåll av gasturbinmotorer. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar komplexa fel på gasturbinmotorns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar fel på gasturbinmotorns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare felsökning och åtgärdar enkla fel på gasturbinmotorns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. |
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. | Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. | Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. | Eleven redogör utförligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. | Eleven redogör översiktligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom området. |
När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska. | Se Betyget E | När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska. |
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |