Fotografisk bild 1 Kurskod: FOTFOT01 Poäng: 100
Kursen fotografisk bild 1 omfattar punkterna 1 och 3–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 3–5. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Den fotografiska processen från motivval till publicering.
- Bildupplösning, dokumentstorlek vid digital bildbehandling, samt hur och varför man lagrar data i olika format.
- Programvaror för digital bildbehandling.
- Kopiering, bildredigering och metoder för att ta fram bilder på papper och för visning.
- Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.
- De fotografiska materialens egenskaper och användningsområden.
- Metoder för idéproduktion, kreativa arbetsprocesser och ett personligt bildspråk.
- Modeller för analys och tolkning av fotografiska bilder. Begrepp inom området, till exempel bildsemiotik och kommunikationsteori.
- Fotografiet och fotografiska genrer förr och nu samt likheter och skillnader mellan olika genrer.
- Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
- Grundläggande miljö- och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman. | Eleven redogör utförligt för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman. | Eleven redogör översiktligt för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. | Dessutom redogör eleven utförligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. | Dessutom redogör eleven översiktligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. |
Se Betyget C | Eleven fotograferar och skriver ut eller kopierar bilder efter samråd med handledare. | Eleven fotograferar och skriver ut eller kopierar bilder i samråd med handledare. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. | Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. | Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. | Eleven motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. | Eleven motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. |
I arbetet använder eleven med säkerhet och med variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. | Eleven diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. | Eleven diskuterar översiktligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Eleven avläser och tolkar flera olika typer av fotografiska bilder samt resonerar utförligt och nyanserat om vad bilderna uttrycker. | Eleven avläser och tolkar några olika typer av fotografiska bilder samt resonerar utförligt om vad bilderna uttrycker. | Eleven avläser och tolkar någon fotografisk bild samt resonerar översiktligt om vad bilden uttrycker. |
I tolkningen och resonemanget använder eleven med säkerhet avancerade begrepp. | I tolkningen och resonemanget använder eleven med viss säkerhet avancerade begrepp. | I tolkningen och resonemanget använder eleven med viss säkerhet enkla begrepp. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån bildexempel, för skillnader mellan flera olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv. | Eleven redogör utförligt, utifrån bildexempel, för skillnader mellan några olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv. | Eleven redogör översiktligt, utifrån bildexempel, för skillnader mellan några olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv. |
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser inom området. | Se Betyget E | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser inom området. |
Eleven diskuterar också utförligt och nyanserat etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder. | Eleven diskuterar också utförligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder. | Eleven diskuterar också översiktligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet. | Dessutom redogör eleven utförligt för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |