Fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden Kurskod: FORFOD0 Poäng: 200
Kursen fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Yrken inom branscherna, olika verksamhetsområden och branschernas förutsättningar och villkor.
- Branschernas historia, utveckling och framtid.
- Branschernas roll i samhället och branschernas miljöansvar, till exempel alternativa bränslen, krav på återvinning och miljöanpassad körstil.
- Villkor för anställning och företagande inom branscherna.
- Kontroll av fordon samt enklare underhåll, till exempel hantering och laddning av batterier, påfyllning av vätskor och hjulbyte.
- Informationssystem och manualer som medföljer ett fordon.
- Säkerhet i samband med arbetet, till exempel brand och hjärt-lungräddning.
- Yrkesetik, kundbemötande, kommunikation och sambandet mellan människa och maskin.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branscherna.
- Regler i trafiken. Faktorer som påverkar människans beteende i trafiken och hur olika beteenden påverkar trafiksäkerheten, inklusive riskfaktorer i trafiken.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet. | Eleven beskriver utförligt fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet. | Eleven beskriver översiktligt fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna. | Dessutom beskriver eleven utförligt medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna. | Dessutom beskriver eleven översiktligt medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare kontroll och underhåll av fordon. | Eleven utför i samråd med handledare kontroll och underhåll av fordon. |
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare komplexa uppgifter i bekanta och nya situationer samt väljer och använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg. | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare komplexa uppgifter i bekanta situationer samt använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare enkla uppgifter i bekanta situationer samt använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom tar eleven ansvar för maskinella värden samt sin egen och andras säkerhet. |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. |
Se Betyget C | I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet och miljö som reglerar arbetet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komplexa trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ. | Eleven redogör utförligt för olika trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ. | Eleven redogör översiktligt för olika enkla trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika typer av riskbeteenden i trafiken. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av riskbeteenden i trafiken. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av riskbeteenden i trafiken. |
I redogörelserna gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem. | I redogörelserna gör eleven välgrundade bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem. | I redogörelserna gör eleven enkla bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |