Flygplatsen Kurskod: FLGFLY0 Poäng: 200
Kursen flygplatsen omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Flygplatsens uppbyggnad. Flygplatsen som arbetsplats och de olika verksamheter som förekommer.
- Nationella och internationella organisationer och intressenter inom området.
- Grunderna för trafikledning.
- Tekniska system som förekommer på flygplatser.
- Biljetthanteringssystem.
- Säkerhetstjänst på och runt en flygplats.
- Miljöpåverkan på och i anslutning till flygplatser.
- Marktrafikregler på och i anslutning till flygplatsen.
- Luftfartygs konstruktion. Uppbyggnad av olika system i ett flygplan samt flygplans strukturella begränsningar och skaderisker.
- Enklare markservice på flygplan.
- Avisning och hur luftfartygs aerodynamik påverkas av till exempel regn och is.
- Användning av el- och teleteknisk utrustning samt skötsel och tolkning av mätinstrument.
- Risker vid arbete med luftfartyg.
- Brandbekämpning. Flygplatsens brand- och räddningsfunktioner.
- Tillsyn, service och säkerhetskontroll på de fordon och utrustning som används på flygplatser.
- Färdplanering och beräkning av lastmängd och viktfördelning. Administrativa rutiner som används för transportuppdrag på flygplatser.
- Olika slags tanktransporter, hantering av bränsle, tankning av flygplan samt åtgärder vid såväl mindre spill som haveri. Myndigheters krav vid transport av bränsle och tankning av flygplan.
- De vanligaste typerna av fordon och utrustning för tanktransporter, de vanligaste produkterna som transporteras i tankfordon samt de regler som gäller för dessa transporter.
- Särskilda risker med tank- och bulktransporter.
- Yrkesbegrepp. Engelskspråkiga instruktioner och manualer. Dokumentation på engelska.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flygplatsens uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. | Eleven beskriver utförligt flygplatsens uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. | Eleven beskriver översiktligt flygplatsens uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. |
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör utförligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. | Dessutom resonerar eleven utförligt utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör utförligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. | Dessutom resonerar eleven översiktligt utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör översiktligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. |
Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och nya situationer arbetsuppgifter inom områdena räddningstjänst, ramptjänst och säkerhetstjänst. | Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer arbetsuppgifter inom områdena räddningstjänst, ramptjänst och säkerhetstjänst. | Eleven utför i samråd med handledare i bekanta situationer arbetsuppgifter inom områdena räddningstjänst, ramptjänst och säkerhetstjänst. |
Eleven hanterar efter samråd med handledare farligt gods i bekanta och nya situationer. | Eleven hanterar efter samråd med handledare farligt gods i bekanta och delvis nya situationer. | Eleven hanterar i samråd med handledare farligt gods i bekanta situationer. |
Eleven manövrerar och framför med mycket gott handlag transport- och servicefordon. | Eleven manövrerar och framför med gott handlag transport- och servicefordon. | Eleven manövrerar och framför med visst handlag transport- och servicefordon. |
I arbetet väljer eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning. | Se Betyget E | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet. |
Eleven genomför välgrundade riskbedömningar. | Eleven genomför riskbedömningar. | Eleven genomför enkla riskbedömningar. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för andras egendom och för anläggningens lokaler, fordon och utrustning. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven samarbetar med andra och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar med andra och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar med andra för att nå planerade resultat. |
I kommunikation med andra använder eleven med säkerhet yrkesspecifika begrepp. | Se Betyget E | I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet yrkesspecifika begrepp. |
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation på engelska. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation på engelska. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation på engelska. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |