Film- och tv-produktion 1 Kurskod: FILFIL01 Poäng: 100
Kursen film- och tv-produktion 1 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Research, produktionsplanering och utvärdering.
- Inspelnings- och redigeringsteknik.
- Distribution och offentliggörande av produktioner.
- Orientering om hur man skriver manus för spelfilm, tv eller dokumentärfilm.
- Intervjuteknik.
- Berättarkomponenter, till exempel bildutsnitt, kamerarörelser, ljud och musik. Orientering om dramaturgi.
- Orientering om olika genrer och stilar genom film- och tv-historien.
- Förutsättningar för produktion för public service jämfört med reklamfinansierade medier.
- Upphovsrätt och pressetiska regler.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar efter samråd med handledare film- och tv- produktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens avancerade funktioner. | Eleven gör en enkel planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar i samråd med handledare film- och tv- produktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens enkla funktioner. |
I arbetet använder eleven tekniken med säkerhet för att påverka delar av produktionen. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven tekniken med viss säkerhet för att påverka delar av produktionen. |
Eleven använder flera film- och tv-produktionsmetoder för att få underlag till produktioner och tar fram ett genomarbetat manus som följs. | Eleven använder några film- och tv-produktionsmetoder för att få underlag till produktioner och tar fram ett genomarbetat manus som till viss del följs. | Eleven använder någon enkel film- och tv-produktionsmetod för att få underlag till produktioner och tar fram ett enkelt manus som till viss del följs. |
I samband med researcharbetet gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. | I samband med researcharbetet gör eleven en välgrundad bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. | I samband med researcharbetet gör eleven en enkel bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. |
I film- och tv-produktioner använder eleven med säkerhet flera berättartekniker, berättarkomponenter eller dramaturgiska grepp. | I film- och tv-produktioner använder eleven med viss säkerhet några berättartekniker, berättarkomponenter eller dramaturgiska grepp. | I film- och tv-produktioner använder eleven med viss säkerhet någon berättarteknik, berättarkomponent eller något dramaturgiskt grepp. |
Produktionen uppvisar en god kvalitet och ett kreativt bildspråk. | Se Betyget E | Produktionen uppvisar en tillfredsställande kvalitet. |
Se Betyget C | I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång efter samråd med handledare uppkomna problem. | I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång i samråd med handledare uppkomna problem. |
Dessutom intar eleven vid behov olika arbetsroller i gruppen. | - | - |
Eleven arbetar inom givna ramar och ger nyanserade omdömen om vilka konsekvenser ramarna har för produktionen. | Eleven arbetar inom givna ramar. | Eleven arbetar till viss del inom givna ramar. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. | Eleven redogör utförligt för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar välgrundade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. | Eleven redogör översiktligt för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar enkla slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. |
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Eleven gör även en komplex analys och utvärdering av film- och tv-produktioner som inbegriper välgrundade och nyanserade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. | Eleven gör även en analys och utvärdering av film- och tv-produktioner som inbegriper välgrundade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. | Eleven gör även en enkel analys och utvärdering av film- och tv-produktioner som inbegriper enkla resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. |
Eleven använder med säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området och för deras konsekvenser för den egna film- och tv-produktionen. | Eleven redogör utförligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området och för deras konsekvenser för den egna film- och tv-produktionen. | Eleven redogör översiktligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |