Entreprenörskap och företagande Kurskod: FÖRENT0 Poäng: 100
Kursen entreprenörskap och företagande omfattar punkterna 2–4 och 6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att starta, driva, avsluta och utvärdera ett fiktivt företag.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Några viktiga lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagstiftning.
- Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
- Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
- Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning. Finansieringsfrågor.
- Affärsmässig presentationsteknik i marknadsföringssyfte anpassad till mottagare och situation.
- Försäljningsteknik och argumentation.
- Företagsekonomiska begrepp och metoder inom kunskapsområdena kalkylering, marknadsföring och redovisning.
- Mötesteknik i olika sammanhang och med olika syften samt dokumentation. I samband med det behandlas olika metoder för att lösa problem och fatta beslut.
- Ledarskap och organisation. I samband med det behandlas konflikthantering.
- Utvärdering av det fiktiva företagets verksamhet med uppföljning av ekonomiskt resultat. I samband med det utvärdering av gruppens eller den egna arbetsprocessen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för enklare avtal, lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet samt utförligt för hur idéer och produkter skyddas genom lagstiftning. | Eleven redogör översiktligt för enklare avtal, lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet samt översiktligt för hur idéer och produkter skyddas genom lagstiftning. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för vad man bör tänka på när man startar ett företag. | Dessutom redogör eleven utförligt för vad man bör tänka på när man startar ett företag. | Dessutom redogör eleven översiktligt för vad man bör tänka på när man startar ett företag. |
Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad affärsplan samt reviderar vid behov planen under arbetets gång. | Eleven upprättar efter samråd med handledare en enkel affärsplan. | Eleven upprättar i samråd med handledare en enkel affärsplan. |
Dessutom presenterar eleven med säkerhet sitt företag affärsmässigt i marknadsföringssyfte och anpassar presentationen till mottagare och situation. | Se Betyget E | Dessutom presenterar eleven med viss säkerhet sitt företag affärsmässigt i marknadsföringssyfte och anpassar presentationen till mottagare och situation. |
Eleven använder även med säkerhet försäljningsteknik och argumentation som är anpassad till produkten, mottagare och situation. | Eleven använder även med viss säkerhet försäljningsteknik och argumentation som är anpassad till produkten, mottagare och situation. | - |
Eleven tar ansvar för och genomför efter samråd med handledare arbetet på ett gott sätt enligt affärsplanen. | Eleven tar ansvar för och genomför efter samråd med handledare arbetet på ett tillfredsställande sätt enligt affärsplanen. | Eleven tar ansvar för och genomför i samråd med handledare arbetet på ett tillfredsställande sätt enligt affärsplanen. |
I arbetet följer eleven med säkerhet rutiner för företagets administration, dokumentation, kommunikation och samarbeten. | Se Betyget E | I arbetet följer eleven med viss säkerhet rutiner för företagets administration, dokumentation, kommunikation och samarbeten. |
Se Betyget C | Dessutom identifierar och löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår. | Dessutom identifierar och löser eleven i samråd med handledare problem som uppstår. |
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur en grupprocess fungerar, vilken betydelse ledarskapet har för gruppens arbetsprocess och hur konflikter kan lösas. | Eleven för välgrundade resonemang om hur en grupprocess fungerar, vilken betydelse ledarskapet har för gruppens arbetsprocess och hur konflikter kan lösas. | Eleven för enkla resonemang om hur en grupprocess fungerar, vilken betydelse ledarskapet har för gruppens arbetsprocess och hur konflikter kan lösas. |
Vidare identifierar eleven nätverk för företaget, skapar och samverkar i dessa samt redogör utförligt för vilken betydelse nätverk har inom olika företag. | Vidare identifierar eleven nätverk för företaget samt redogör utförligt för vilken betydelse nätverk har inom olika företag. | Vidare redogör eleven översiktligt för vilken betydelse nätverk har inom olika företag. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen företagets verksamhet, ger förslag på hur verksamheten kan förbättras samt gör en ekonomisk uppföljning. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen företagets verksamhet samt gör en ekonomisk uppföljning. | Eleven utvärderar med enkla omdömen företagets verksamhet samt gör en ekonomisk uppföljning. |
Dessutom utvärderar eleven med nyanserade omdömen gruppens eller sin egen arbetsprocess samt ger förslag på hur arbetsprocessen kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven med nyanserade omdömen gruppens eller sin egen arbetsprocess. | Dessutom utvärderar eleven med enkla omdömen gruppens eller sin egen arbetsprocess. |
Eleven använder med säkerhet relevanta företagsekonomiska begrepp och metoder för företagets arbetsområde. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet relevanta företagsekonomiska begrepp och metoder för företagets arbetsområde. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |