Nät- och transformatorstationer Kurskod: ELDNÄT0 Poäng: 100
Kursen nät- och transformatorstationer omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Nätstationers utformning och bestyckning.
- Driftcentralens uppbyggnad och systemfunktioner.
- Avbrottsfri strömförsörjning (UPS) och batterianläggningar.
- Transformatorstationer (40–400 kV) samt ställverks- och brytarkonstruktioner.
- Transformatorstationernas kommunikationssystem.
- Lastfrånskiljare och kopplingsutrustning.
- Montering av kopplingsapparater och kablar.
- Drifttillsyn samt underhåll och besiktning av nät- och transformatorstationer.
- Elsäkerhetsanvisningarna (ESA).
- Skyddsutrustning för personsäkerhet vid arbete i nät- och transformatorstationer.
- Skydd för systemens olika delar.
- Spänningsprovning och arbetsjordning.
- Överspänningsskydd och hjälpkraftsystem.
- Kontrollanläggningens funktionsblock och delsystem.
- Uppbyggnad och driftsäkerhetskrav för datoriserade kontrollanläggningar.
- Kontrollanläggningsområdets olika elmiljöklasser.
- Fjärrkontrollsystemets uppgift och struktur.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar. | Eleven beskriver utförligt hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar. | Eleven beskriver översiktligt hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i nät- och transformatorstationer utifrån föreskrifter och standarder inom området. | Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande arbete i nät- och transformatorstationer utifrån föreskrifter och standarder inom området. |
I planeringen läser och tolkar eleven med säkerhet elscheman och andra dokument. | Se Betyget E | I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument. |
Dessutom väljer eleven med säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet samt motiverar sina val. | Se Betyget E | Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet. |
Inför arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. | Inför arbetet gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. | Inför arbetet gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra. |
I arbetet använder eleven med säkerhet metoderna och utrustningen. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen. |
Under arbetets gång upptäcker eleven avancerade problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven enkla problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet kommunicerar eleven med säkerhet med andra. | Se Betyget E | I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra. |
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare avancerade fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar. | Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar. | Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |