Digitalteknik och flyginstrument Kurskod: ELADIG0 Poäng: 100
Kursen digitalteknik och flyginstrument omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Typiska systemlösningar och cockpitutformningar av elektroniska instrumentsystem.
- Datorterminologi och datorteknik som tillämpas i luftfartygssystem.
- Medvetenhet om elektrostatiskt känsliga komponenter och antistatiska skyddsanordningar.
- Elektroniksystems olika komponenter, till exempel dioder och transistorer.
- Fackspråk på svenska och engelska för att förstå och följa instruktioner samt för att kommunicera kring arbetets utförande.
- Säkerhet på arbetsplatsen, förebyggande av person- och egendomsskador samt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial vanlig uppbyggnad av och funktion hos flyginstrument och överföringssystem i en cockpit. | Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial vanlig uppbyggnad av och funktion hos flyginstrument och överföringssystem i en cockpit. | Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial vanlig uppbyggnad av och funktion hos flyginstrument och överföringssystem i en cockpit. |
Eleven väljer formler, motiverar sina val och utför efter samråd med handledare beräkningar samt redogör utförligt och nyanserat för komplexa samband inom området. | Eleven väljer formler och utför efter samråd med handledare beräkningar samt redogör utförligt för samband inom området. | Eleven utför i samråd med handledare och utifrån givna formler beräkningar samt redogör översiktligt för enkla samband inom området. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare i bekanta men även nya situationer avancerade felsökningar, mätningar, avläsningar och rimlighetsuppskattningar samt tolkar resultaten. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer felsökningar, mätningar, avläsningar och rimlighetsuppskattningar samt tolkar resultaten. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare i bekanta situationer enkla felsökningar, mätningar, avläsningar och rimlighetsuppskattningar samt tolkar resultaten. |
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver utförligt och nyanserat lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten. | Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten. | Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten. |
När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska. | Se Betyget E | När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska. |
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samt utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |