Drycker Kurskod: DRYDRY0 Poäng: 100
Kursen drycker omfattar punkterna 2 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kalla och varma drycker: deras råvaror, odlingsområden, ursprung, framställningsmetoder, karaktär, tillverkningsprocesser och användningsområde. Hur dessa faktorer påverkar slutproduktens kvalitet och pris.
- Tillverkning av vin, öl och spritdrycker.
- Serveringsmetoder för vin, öl och måltidsdrycker.
- Hur man använder redskap och utrustning vid hantering och servering av drycker.
- Hygieniskt, ergonomiskt och säkert arbetssätt.
- Provningsmetoder och sensorik.
- Identifiering och bedömning av olika alkoholhaltiga och alkoholfria dryckers kvalitet.
- Utformning av dryckeslistor.
- Kundbemötande och fackspråk.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde. | Eleven beskriver utförligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde. | Eleven beskriver översiktligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom området. |
I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. | I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. | I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. |
Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert. | Se Betyget E | Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert. |
Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt och nyanserat olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. | Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. | Eleven använder i samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver översiktligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. |
Dessutom identifierar eleven med säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med nyanserade omdömen. | Se Betyget E | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor. | Eleven utformar också i samråd med handledare dryckeslistor. |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |