Drycker och ansvarsfull alkoholservering Kurskod: DRYDRC0 Poäng: 100
Kursen drycker och ansvarsfull alkoholservering omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Svensk alkohollagstiftning.
- Fysiska, psykiska och sociala skadeverkningar av alkohol samt risker kopplade till alkoholkonsumtion.
- Etiska frågeställningar med anknytning till alkoholservering.
- Kalla och varma drycker: deras råvaror, ursprung, karaktär och användningsområde.
- Tillverkning av vin, öl och spritdrycker.
- Svenska och internationella dryckestraditioner samt hur olika drycker har utvecklats över tid.
- Serveringsmetoder för vin, öl och måltidsdrycker.
- Användning av redskap och utrustning vid hantering och servering av drycker.
- Hygieniskt, ergonomiskt och säkert arbetssätt.
- Kundbemötande och fackspråk.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering. | Eleven beskriver utförligt vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering. | Eleven beskriver översiktligt vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör utförligt och nyanserat för flera alkoholpolitiska frågor. | Eleven diskuterar utförligt etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör utförligt för några alkoholpolitiska frågor. | Eleven diskuterar översiktligt etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör översiktligt för någon alkoholpolitisk fråga. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat alkoholens skadeverkningar. | Dessutom beskriver eleven utförligt alkoholens skadeverkningar. | Dessutom beskriver eleven översiktligt alkoholens skadeverkningar. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde. | Eleven beskriver utförligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde. | Eleven beskriver översiktligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia. | Dessutom beskriver eleven utförligt svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia. | Dessutom beskriver eleven översiktligt svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom området. |
I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. | I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. | I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. |
Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert. | Se Betyget E | Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert. |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |