Dansträning Kurskod: DATDAR0 Poäng: 100
Kursen dansträning omfattar punkterna 2 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Träningsprocessens delar, dvs. memorering av rörelser, kontinuerlig träning och arbete med placering. Hur man kan följa sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
- Grundläggande anatomi.
- Skadeförebyggande träning. Dansteknikövningar med betoning på att arbeta anatomiskt och fysiskt rätt.
- Övningar för uppvärmning, nedvarvning, stretch och vila samt hur dessa moment kan sättas samman för att förstärka danstekniska övningar.
- Övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka.
- Kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning. Hur övningar och träningsprogram sätts samman för att stärka och optimera den egna kroppen i dansteknikträning.
- Övningar i stresshantering och hur dessa genomförs för att hantera situationer som kan upplevas som pressade både i träningssituationer och vid sceniska framträdanden.
- Begrepp, till exempel stretch, uppvärmning och nedvarvning.
- Arbetsmiljöns betydelse för dansträning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar efter samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. | Eleven redogör utförligt för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar efter samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. | Eleven redogör översiktligt för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar i samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel samt ger förslag på förändringar för att bättre anpassa träningen till anatomiska krav och kroppens fysik. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel. | Eleven utvärderar med enkla omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel. |
Eleven utför med säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch. | Se Betyget E | Eleven utför med viss säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch. |
Se Betyget C | Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. | Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman ett program för att träna detta. |
Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur träningen kan förbättras. | Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar sin träning med enkla omdömen. |
Eleven genomför även med säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. | Se Betyget E | Eleven genomför även med viss säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. |
Se Betyget C | Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. | Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman ett program för att träna detta. |
Se Betyget C | Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt skapar och genomför vid behov nya övningar för att stärka kroppens svaga delar. | Eleven utvärderar sin träning med enkla omdömen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning. | Eleven redogör utförligt för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning. | Eleven redogör översiktligt för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning. |
Eleven genomför med säkerhet övningar i stresshantering. | Se Betyget E | Eleven genomför med viss säkerhet övningar i stresshantering. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen arbetsmiljö samt ger förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen arbetsmiljö. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen arbetsmiljö. |
Eleven använder med säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |