Klassisk balett 2 Kurskod: DAKKLA32 Poäng: 200
Kursen klassisk balett 2 omfattar punkterna 1–3, 5 och 8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på 1–3 och 5. I kursen behandlas fördjupade avancerade färdigheter i klassisk balett som befäster stabilitet i grundteknik inom ett avancerat rörelsevokabulär med komplexa rörelsekombinationer och ett konstnärligt rörelseuttryck.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Koder och konventioner som används vid träning.
- Träningsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback, kontinuerlig träning samt sambandet mellan den dagliga träningsprocessen och danstekniska utvecklingen.
- Reflektion över träningsprocessen och kunskapsutvecklingen.
- Problemlösande feedback.
- Fördjupning av avancerad dansteknik i klassisk balett. För den kvinnliga dansaren ingår tåspetsteknik.
- Övningar vid stången, mitten, små och stora hopp med betoning på stil, form, linjerenhet, nyanserade rörelsekvaliteter och konstnärligt rörelseuttryck inom den klassiska balettens formspråk.
- Variationer, solistisk träning.
- Fördjupat arbete med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation.
- Konstnärligt förhållningssätt till träning.
- Fördjupad träning av uthållighet och koncentration.
- Fördjupning av dansens relation till och samspel med olika typer av levande musik. Hur man förhåller rörelseuttryckets dynamik till musikens fraser, dynamik och rytm.
- Träning av den spatiala förmågan i relation till kroppen, andra medverkande och rummet beroende på sammanhanget.
- Begrepp, till exempel linjerenhet, rörelsekvaliteter som flöde och energi, samt balettens vokabulär.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. | Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. | Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. |
Eleven utför träningsprocessens olika delar med gott resultat. | Se Betyget E | Eleven utför träningsprocessens olika delar med tillfredsställande resultat. |
I träningen undersöker och utvecklar eleven konsekvent både danstekniska detaljer och helhet utifrån instruktioner och feedback. | I träningen undersöker och utvecklar eleven med tillfredsställande resultat danstekniska detaljer utifrån instruktioner och feedback. | I träningen anpassar eleven med tillfredsställande resultat danstekniken utifrån instruktioner och feedback. |
Eleven löser tekniska svårigheter med gott resultat och tar initiativ till egna lösningar som för arbetet framåt. | Eleven löser tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och deltar i gemensamma lösningar som för arbetet framåt. | Eleven löser tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och följer instruktioner. |
Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller anatomiskt funktionell placering och utåtrotation, användning av stilkänsla, linjerenhet och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken. | Eleven gör även välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller anatomiskt funktionell placering och utåtrotation, användning av stilkänsla, linjerenhet och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken. | Eleven gör även enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller anatomiskt funktionell placering och utåtrotation, användning av stilkänsla, linjerenhet och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik. |
Eleven utför med gott resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt utför med gott resultat rörelsevokabulär med tydligt artikulerade rörelser och nyanserade skillnader i rörelsekvaliteter. | Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med tydligt artikulerade rörelser och skillnader i rörelsekvaliteter. | Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulären med artikulerade rörelser och skillnader i rörelsekvaliteter. |
Eleven visar sammantaget gott resultat när det gäller linjerenhet, form- och stilkänsla samt stabilitet i dansteknik i den klassiska balettens formspråk. | Se Betyget E | Eleven visar sammantaget tillfredsställande resultat när det gäller linjerenhet, form- och stilkänsla samt stabilitet i dansteknik inom den klassiska balettens formspråk. |
Eleven förhåller sig med god säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär och varierar, undersöker och utvecklar konsekvent rörelseuttryck efter olika krav. | Eleven förhåller sig med säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär samt varierar, undersöker och utvecklar rörelseuttryck efter olika krav. | Eleven förhåller sig med viss säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär samt varierar och utvecklar rörelseuttryck utifrån instruktioner. |
Eleven undersöker och utvecklar konsekvent med gott resultat dansens frasering och uttryck till musiken. | Eleven undersöker och utvecklar med tillfredsställande resultat dansens frasering och uttryck till musiken. | Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat dansens frasering och uttryck till musiken. |
Eleven förhåller spatialt med gott resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar intuitivt rörelserna till olika rumsliga krav. | Eleven förhåller spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar, andra medverkande samt läser av situationen och anpassar rörelserna till olika rumsliga krav. | Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar, andra medverkande och anpassar efter instruktioner rörelserna till olika rumsliga krav. |
Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |