Klassisk balett 1b Kurskod: DAKKLA31b Poäng: 200
Kursen klassisk balett 1b omfattar punkterna 1–3, 5 och 8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3 och 5. I kursen behandlas grundläggande färdigheter i klassisk balett som träningsform med betoning på stabilitet i grundteknik.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Koder och konventioner som används vid träning.
- Träningsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback. Kontinuerlig träning samt sambandet mellan den dagliga träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
- Metoder för reflektion över träningsprocessen och kunskapsutvecklingen.
- Problemlösande feedback.
- Grundläggande dansteknik i klassisk balett. Övningar vid stången, mitten, små och stora hopp med betoning på, form, och skillnader i rörelsekvaliteter inom den klassiska balettens formspråk.
- Anatomiskt funktionell placering och utåtrotation.
- Funktionellt förhållningssätt till träning.
- Träning av uthållighet och koncentration.
- Dansens relation till och samspel med olika typer av levande musik. Hur man uppfattar och förhåller sig till musikens puls, taktarter, fraser och dynamik.
- Träning av den spatiala förmågan i relation till kroppen, andra medverkande och rummet.
- Grundläggande begrepp, till exempel placering, rörelsekvaliteter (till exempel flöde och energi), rörelsefraser och musikaliska fraser, samt balettens vokabulär.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. | Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. | Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. |
Eleven utför träningsprocessens olika delar med gott resultat. | Se Betyget E | Eleven utför träningsprocessens olika delar med tillfredsställande resultat. |
I träningen anpassar eleven med gott resultat danstekniken utifrån instruktioner och feedback samt undersöker och utvecklar konsekvent både danstekniska detaljer och helhet. | I träningen anpassar eleven med tillfredsställande resultat danstekniken utifrån instruktioner och feedback samt undersöker och utvecklar danstekniska detaljer. | I träningen anpassar eleven med tillfredsställande resultat danstekniken utifrån instruktioner och feedback. |
Dessutom löser eleven tekniska svårigheter med gott resultat och tar initiativ till egna och gemensamma lösningar som för arbetet framåt. | Dessutom löser eleven tekniska svårigheter med gott resultat och deltar i gemensamma lösningar som för arbetet framåt. | Dessutom löser eleven tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och följer instruktioner. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen vad gäller anatomiskt funktionell placering och utåtrotation, formkänsla och användning av skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken. | Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen vad gäller anatomiskt funktionell placering och utåtrotation, formkänsla och användning av skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken. | Eleven gör enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen vad gäller anatomiskt funktionell placering och utåtrotation, formkänsla och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik. |
Eleven utför med gott resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt utför med gott resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och nyanserade skillnader i rörelsekvaliteter inom den klassiska balettens formspråk. | Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och skillnader i rörelsekvaliteter inom den klassiska balettens formspråk. | Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med skillnader i rörelsekvaliteter inom den klassiska balettens formspråk. |
Eleven utför dansteknik med gott resultat när det gäller formkänsla och stabilitet. | Se Betyget E | Eleven utför dansteknik med tillfredsställande resultat när det gäller formkänsla och stabilitet. |
Eleven förhåller sig med god säkerhet funktionellt till rörelsevokabulären och varierar, undersöker och utvecklar konsekvent rörelseuttryck efter olika krav. | Eleven förhåller sig med säkerhet funktionellt till rörelsevokabulären och varierar, undersöker och utvecklar rörelseuttryck efter olika krav. | Eleven förhåller sig med viss säkerhet funktionellt till rörelsevokabulären och varierar rörelseuttryck efter instruktioner. |
Eleven undersöker, utvecklar konsekvent och anpassar med gott resultat dansens uttryck till musiken. | Eleven undersöker, utvecklar och anpassar med tillfredsställande resultat dansens uttryck till musiken. | Eleven utvecklar och anpassar med tillfredsställande resultat dansens uttryck till musiken. |
Dessutom förhåller eleven spatialt med gott resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar rörelserna till olika rumsliga krav. | Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar rörelserna till olika rumsliga krav. | Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt anpassar efter instruktioner rörelserna till olika rumsliga krav. |
Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |