Dansteori Kurskod: DAEDAT0 Poäng: 100
Kursen dansteori omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Dans som uttryck för kulturella värderingar i olika medier.
- Relationen mellan synen på dans, kropp, genus och etnicitet ur historiska och samtida perspektiv.
- Historiska indelningar i epoker, genrer och stilar samt olika estetiska förhållningssätt till dans. Dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang med exempel från olika kulturer.
- Förändringsprocesser inom dansen ur ett samtida och historiskt perspektiv. Hur förändringsprocesser och synen på dans relaterar till olika sammanhang, till exempel estetiska, sociala, politiska och kulturella.
- Olika danshistorieskrivningar och avgränsningar och indelningar som används inom dansområdet.
- Olika danshistorieskrivningar, till exempel långa utvecklingslinjer – från "primitiv" till samtida konstdans, dans som utveckling av koreografiska former. Dans och dess relation till olika sammanhang och olika avgränsningar, till exempel populär- och finkultur eller social och scenisk dans. Dansens indelningar och genrer.
- Begrepp och metoder i relation till dansanalys av levande och inspelade dansföreställningar. Dansanalys ur olika synvinklar, till exempel genus och etnicitet och olika sammanhang, till exempel estetiska, kulturella och historiska.
- Upphovsrätt som gäller hur dans noteras, dokumenteras och visas i olika medier, till exempel internet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat utifrån några exempel hur dans uttrycker kulturella värderingar i olika medier. | Eleven beskriver utförligt utifrån några exempel hur dans uttrycker kulturella värderingar i olika medier. | Eleven beskriver översiktligt utifrån några exempel hur dans uttrycker kulturella värderingar i olika medier. |
Eleven gör också komplexa dansanalyser. | Eleven gör också dansanalyser. | Eleven gör också enkla dansanalyser. |
I analyserna diskuterar eleven utförligt och nyanserat kulturella värderingar utifrån kategorierna kropp, genus och etnicitet. | I analyserna diskuterar eleven utförligt kulturella värderingar utifrån några av kategorierna kropp, genus och etnicitet. | I analyserna diskuterar eleven översiktligt kulturella värderingar utifrån någon av kategorierna kropp, genus och etnicitet. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat och gör välgrundade och nyanserade jämförelser av dansgenrer, stilar och estetiska förhållningssätt under olika epoker samt redogör utförligt och nyanserat för dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang. | Eleven beskriver utförligt och gör välgrundade jämförelser av dansgenrer, stilar och estetiska förhållningssätt under olika epoker samt redogör utförligt för dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang. | Eleven beskriver översiktligt dansgenrer, stilar och estetiska förhållningssätt under olika epoker samt redogör översiktligt för dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang. |
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för förändringsprocesser inom dansen och för komplexa samband mellan dans och det sociala, politiska och kulturella sammanhanget. | Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för förändringsprocesser inom dansen och för samband mellan dans och det sociala, politiska eller kulturella sammanhanget. | Utifrån några exempel redogör eleven översiktligt för förändringsprocesser inom dansen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några olika danshistorieskrivningar och olika avgränsningar och indelningar. | Eleven redogör utförligt för några olika danshistorieskrivningar och olika avgränsningar och indelningar. | Eleven redogör översiktligt för några olika danshistorieskrivningar och olika avgränsningar och indelningar. |
I redogörelsen använder eleven med säkerhet adekvata begrepp och diskuterar utförligt och nyanserat konsekvenserna av de olika danshistorieskrivningarna. | Se Betyget E | I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp. |
Dessutom värderar eleven olika danshistorieskrivningar med nyanserade omdömen. | Se Betyget E | Dessutom värderar eleven olika danshistorieskrivningar med enkla omdömen. |
Eleven analyserar dansföreställningar och använder med säkerhet adekvata begrepp och avancerade metoder. | Eleven analyserar dansföreställningar och använder med viss säkerhet adekvata begrepp och metoder. | Eleven analyserar dansföreställningar och använder med viss säkerhet adekvata begrepp och enkla metoder. |
I analysen beskriver eleven utförligt och nyanserat dansens komponenter, form, struktur och estetiska förhållningssätt. | I analysen beskriver eleven utförligt dansens komponenter, form, struktur och estetiska förhållningssätt. | I analysen beskriver eleven översiktligt dansens komponenter, form, struktur och estetiska förhållningssätt. |
Eleven ger också välgrundade och nyanserade argument för sitt sätt att analysera dansen. | Eleven ger också välgrundade argument för sitt sätt att analysera dansen. | - |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur dansföreställningen relaterar till olika sammanhang. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur dansföreställningen relaterar till olika sammanhang. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur dansföreställningen relaterar till ett givet sammanhang. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat frågor om upphovsrätt och hur dans som levande kroppsligt uttryck noteras, dokumenteras och visas i olika medier. | Eleven diskuterar utförligt frågor om upphovsrätt och hur dans som levande kroppsligt uttryck noteras, dokumenteras och visas i olika medier. | Eleven diskuterar översiktligt frågor om upphovsrätt och hur dans som levande kroppsligt uttryck noteras, dokumenteras och visas i olika medier. |