Fartygsbefäl Kurskod: DACFAR0 Poäng: 100
Kursen fartygsbefäl omfattar punkterna 1 och 4–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 1.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Bryggtjänst
- Navigation.
- Elektroniska navigationshjälpmedel.
- Meteorologi.
- Svenska och internationella sjövägsregler.
- Vakthållning på fartygs brygga.
- Radar.
Miljö- och fartygsteknik
- Fartygsstabilitet.
- Fartygsmanövrering.
- Skydd av den marina miljön.
- Manöver- och maskinsystem.
- Lagar och andra bestämmelser.
Säkerhet
- Brandskydd.
- Hälso- och sjukvård.
- Personlig säkerhet.
- Passagerarsäkerhet.
- Nödåtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven utför efter samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. | Eleven utför efter samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. | Eleven utför i samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten. |
I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår. | I arbetet löser eleven problem som uppstår. | I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. | Eleven beskriver utförligt miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. | Eleven beskriver översiktligt miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. |
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder. | Eleven drar välgrundade slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder. | Eleven drar enkla slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder. |
Eleven använder med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. | Eleven beskriver utförligt navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. | Eleven beskriver översiktligt navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |