Bild och form 1b Kurskod: BILBIL01b Poäng: 100
Kursen bild och form 1b omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–4. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Betraktande, analys och tolkning av, och även samtal om, olika typer av visuella framställningar i anslutning till eget bildarbete. Sammanhangets betydelse för tolkningen.
- Grundläggande kompositionstraditioner för två- och tredimensionella bilder samt färglära.
- Bildspråkliga grundbegrepp och deras användbarhet i praktiskt bildarbete.
- Diskussioner och värderingsövningar omkring eget och andras arbete med bilder.
- Arbete med konstnärliga processer, enskilt och i grupp. Metoder för idéproduktion, till exempel brainstorming, skissarbete, inspirerande förebilder. Metoder för att driva och ta ansvar för egna arbetsprocesser och dokumentation, till exempel portföljmetoden.
- Problematisering av ett stoff och problemlösning i bild.
- Bildproduktion i två- och tredimensionella tekniker i nya och traditionella material, metoder och medier. Bildens uttrycksmedel, till exempel linje, form, färg, ljus, skugga och ytstruktur, och hur de hänger samman med det färdiga bilduttrycket.
- Metoder och principer för redovisningar och presentationer av färdiga arbeten.
- Bilders funktioner och användningsområden, skillnader mellan olika genrer.
- Etiska förhållningssätt, arbetsmiljö samt lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gör välgrundade och nyanserade bildtolkningar, redogör utförligt och nyanserat för bildens byggstenar och diskuterar utförligt och nyanserat bildbetydelser i samband med det egna arbetet. | Eleven gör välgrundade bildtolkningar, redogör utförligt för bildens byggstenar och diskuterar utförligt bildbetydelser i samband med det egna arbetet. | Eleven gör enkla bildtolkningar, redogör översiktligt för bildens byggstenar och diskuterar översiktligt bildbetydelser i samband med det egna arbetet. |
I detta använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I detta använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av egna och andras bilder samt välgrundade nyanserade reflektioner över sammanhanget och bildens funktion. | Dessutom gör eleven välgrundade bedömningar av egna och andras bilder samt välgrundade reflektioner över sammanhanget och bildens funktion. | Dessutom gör eleven enkla bedömningar av egna och andras bilder samt enkla reflektioner över sammanhanget och bildens funktion. |
I sitt bildskapande använder eleven med säkerhet olika metoder. | Se Betyget E | I sitt bildskapande använder eleven med viss säkerhet olika metoder. |
Dessutom bearbetar och löser eleven bildkonstruktionsproblem, experimenterar med säkerhet, tar risker och finner ibland oväntade lösningar på problem samt använder inspirationskällor i lämpliga situationer. | Dessutom bearbetar och löser eleven bildkonstruktionsproblem, experimenterar med viss säkerhet och finner ibland oväntade lösningar på problem samt använder inspitationskällor i lämpliga situationer. | Dessutom bearbetar och löser eleven enkla bildkonstruktionsproblem, experimenterar med viss säkerhet samt använder inspirationskällor i lämpliga situationer. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av och tar ansvar för sin egen arbetsprocess. | Eleven gör en noggrann dokumentation av och tar ansvar för sin egen arbetsprocess. | Eleven gör en enkel dokumentation av sin egen arbetsprocess. |
Eleven hanterar flexibelt och med mycket gott handlag material och tekniker för att åstadkomma önskade visuella effekter. | Eleven hanterar med gott handlag material och tekniker för att åstadkomma önskade visuella effekter. | Eleven hanterar med visst handlag material och tekniker för att åstadkomma önskade visuella effekter. |
Eleven presenterar och visar sitt arbete för andra samt redovisar utförligt och nyanserat sina intentioner med bilden. | Eleven presenterar och visar sitt arbete för andra samt redovisar utförligt sina intentioner med bilden. | Eleven presenterar och visar sitt arbete för andra samt redovisar översiktligt sina intentioner med bilden. |
Eleven identifierar skillnader mellan bilder ur olika genrer och beskriver utförligt och nyanserat vad som kännetecknar de olika genrerna. | Eleven identifierar skillnader mellan bilder ur olika genrer och beskriver utförligt vad som kännetecknar de olika genrerna. | Eleven identifierar skillnader mellan bilder ur olika genrer och beskriver översiktligt vad som kännetecknar de olika genrerna. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för etiska förhållningssätt samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö. | Eleven redogör översiktligt för etiska förhållningssätt samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö. |