Djurens biologi Kurskod: BIGDJE0 Poäng: 100
Kursen djurens biologi omfattar punkterna 3–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Etologi
- Olika djurslags naturliga miljö och naturliga beteende.
- Beteendestudier på djur av olika arter i olika miljöer och med olika ålder.
- Etologiska grundbegrepp, till exempel stimuli, rangordning, flockbeteende, tomgångshandlingar, överslagshandlingar och omriktat beteende.
- Domesticeringens inverkan på olika djurslag.
Systematik, anatomi och fysiologi
- De huvudsakliga indelningarna som används inom djurriket för att kategorisera djur.
- Artbegreppet och artkännedom.
- Djurcellens byggnad och livsprocesser.
- Djurens byggnad innefattande hudens, skelettets och muskulaturens uppbyggnad, nervsystemet med sinnesorganen, hjärt-kärlsystemet, matsmältningsapparaten samt fortplantningsorganen.
- Livsprocesser innefattande andning, fodersmältning, energiomvandling, näringsbehov, blodcirkulation, temperaturkontroll och reproduktionsbiologi samt djurens rörelse.
- Samband mellan evolutionen och djurens funktionella byggnad och livsprocesser.
Mikrobiologi
- Mikroorganismer och deras betydelse för djurhälsa och djursjukdomar.
- Virus byggnad, funktion och betydelse för djurhälsa och djursjukdomar.
- Smittämnen, smittspridning och immunförsvar, antibiotika och resistens mot antibiotika.
- Laborationer och undersökningar med aktuell utrustning och aktuellt material från naturbrukets olika verksamhetsområden.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver, i samband med studier av djurs beteende i olika miljöer, utförligt och nyanserat de olika djurarternas naturliga beteende. | Eleven beskriver, i samband med studier av djurs beteende i olika miljöer, utförligt de olika djurarternas naturliga beteende. | Eleven beskriver, i samband med studier av djurs beteende i olika miljöer, översiktligt de olika djurarternas naturliga beteende. |
Dessutom noterar eleven med säkerhet avvikelser i djurens beteende och förklarar utförligt och nyanserat orsakerna till det avvikande beteendet. | Dessutom noterar eleven med viss säkerhet avvikelser i djurens beteende och förklarar utförligt orsakerna till det avvikande beteendet. | Dessutom noterar eleven med viss säkerhet avvikelser i djurens beteende och förklarar översiktligt orsakerna till det avvikande beteendet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurens näringsbehov, matsmältning och energiomsättning. | Eleven redogör utförligt för djurens näringsbehov, matsmältning och energiomsättning. | Eleven redogör översiktligt för djurens näringsbehov, matsmältning och energiomsättning. |
I samband med olika arbetsuppgifter med djur redogör eleven utförligt och nyanserat för djurens anatomi och fysiologi. | I samband med olika arbetsuppgifter med djur redogör eleven utförligt för djurens anatomi och fysiologi. | I samband med olika arbetsuppgifter med djur redogör eleven översiktligt för djurens anatomi och fysiologi. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för djurhälsa och djursjukdomar. | Eleven redogör utförligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för djurhälsa och djursjukdomar. | Eleven redogör översiktligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för djurhälsa och djursjukdomar. |
I samband med fältstudier identifierar eleven med säkerhet vanliga vilda djur och grupperar dem med säkerhet efter det vetenskapliga system som används för att gruppera djur. | Se Betyget E | I samband med fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet vanliga vilda djur och grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används för att gruppera djur. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med säkerhet information om djur. | Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om djur. | Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om djur. |
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet begrepp, teorier och modeller. | Se Betyget E | I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller. |