Kunskapskrav

Start Sök Om

Trädgårdsodling

Odling av växter har stor betydelse för produktion av livsmedel, växtmaterial och råvaror av olika slag. Biologiskt kunnande i kombination med användning av modern teknik bidrar till en hög kvalitet på de odlade produkterna. Ämnet trädgårdsodling behandlar odling av prydnadsväxter, grönsaker, frukt, bär och plantskoleväxter. Det utgör också grunden för yrkesverksamhet inom anläggning, skötsel och underhåll av gröna miljöer.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete med växter inom trädgårdssektorn. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika odlade växter, om samspelet mellan mark, vatten, växter och klimat samt om tillväxtfaktorernas betydelse för växterna. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera den tekniska utrustning som behövs för det aktuella verksamhetsområdet.

I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om marknaden, produkter och produktkvalitet samt om hur olika odlingssystem påverkar kvalitet och ekonomiskt resultat. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om livsmedelssäkerhet och trädgårdsodlingens miljöpåverkan samt om vattenkvalitet och resurssnål användning av vatten.

Praktiskt arbete, fältstudier, laborationer och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att följa växternas utveckling i deras miljö och därigenom utveckla förståelse av sammanhangen i yrkesmässigt arbete med växter. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta med växter och teknisk utrustning på ett ergonomiskt riktigt och säkert sätt.

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Förmåga att upprätta och använda odlingsplaner och ekonomiska kalkyler.
  2. Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsodling samt att fatta beslut om odlingsåtgärder och bedöma arbetsresultat.
  3. Förmåga att använda teknisk utrustning på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Förmåga att bedöma olycksrisker och förebygga olyckor.
  4. Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som berör yrkesmässigt arbete med trädgårdsodling.
  5. Förmåga att bedöma klimatförutsättningar, markförhållanden och odlingsjordar samt att göra växtnäringsberäkningar.
  6. Kunskaper om vatten, vattenkvalitet, bevattning och dränering.
  7. Kunskaper om olika växtkulturer och grödor, odlingssystem, produktionsprocessen, produktkvalitet och marknad samt förmåga att ta hänsyn till miljön i samband med trädgårdsodling.
  8. Kunskaper om ogräs, växtsjukdomar och skadedjur samt förmåga att arbeta med växtskyddsåtgärder.

Kurser i ämnet

  1. Trädgårdsodling, 100 poäng, som bygger på kursen marken och växternas biologi. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen växtodling 1.
  2. Trädgårdsodling – grönsaker, frukt och bär, 100 poäng, som bygger på kursen trädgårdsodling eller kursen växtodling 1.
  3. Trädgårdsodling – plantskoleväxter, 100 poäng, som bygger på kursen trädgårdsodling.
  4. Trädgårdsodling – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen trädgårdsodling – plantskoleväxter eller kursen trädgårdsodling – grönsaker, frukt och bär. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.

Trädgårdsodling

Kursen trädgårdsodling omfattar punkterna 2–3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Arbetsuppgifter

  • Arbete med förökning, skötsel och skörd av trädgårdsväxter.
  • Arbete med jordbearbetning, jordförbättring, bevattning, gödsling och marktäckning.
  • Hantering, förvaring och lagring av trädgårdsväxter.
  • Användning av maskiner, handredskap och annan teknisk utrustning för arbetsuppgifter inom trädgårdsodling.
  • Fältstudier för uppföljning av växternas utveckling.

Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor

  • Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med trädgårdsodling.

Biologisk grund

  • Tillväxtfaktorernas betydelse för växtval, tillväxt, odlingsplanering, skötsel och växtkvalitet.
  • Odlingsjordar, markförhållanden, växtföljder, växtnäringsämnen och växters behov av växtnäring.
  • Klimat och klimatets inverkan på odlingsresultatet.
  • Ogräs i olika utvecklingsstadier, spridningsbiologi och val av bekämpningsmetod.
  • Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. Symtom och motåtgärder.
  • Odlingssystem för hållbar produktion.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
- Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott. - Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
- I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
- - Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. Eleven redogör utförligt för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. Eleven redogör översiktligt för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet.
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade exempel på jordförbättrande åtgärder. Dessutom ger eleven välgrundade exempel på jordförbättrande åtgärder. Dessutom ger eleven enkla exempel på jordförbättrande åtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt välgrundade och nyanserade förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet. Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt välgrundade förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet. Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt enkla förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling. Eleven redogör också utförligt för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling. Eleven redogör också översiktligt för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet. Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet. Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar. Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar. Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.