Kunskapskrav

Start Sök Om

Styckningskunskap

Ämnet styckningskunskap behandlar hantverksmässig styckning av olika djurslag. I ämnet behandlas dessutom djurens anatomi, hur styckdetaljer används inom näringen samt betydelsen av produktkvalitet.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet styckningskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att grov- och finstycka olika djurslag med moderna och traditionella hantverksmetoder. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja och hantera råvaror samt kunskaper om hur kvaliteten på olika råvaror påverkar slutprodukten.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hygien, ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i att organisera och utföra arbetet samt förmåga att bedöma arbetet och reflektera över hur arbetsprocessen påverkar resultatet. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kreativitet samt problemlösnings- och initiativförmåga. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.

Genom praktiska övningar i undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter inom styckningsområdet.

Undervisningen i ämnet styckningskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om djurens anatomi, köttkvalitet och om styckningsdetaljernas olika användningsområden, hantering, förpackning och förvaring.
  2. Färdigheter i att göra styckningskalkyler och effektivitetsbedömningar.
  3. Färdigheter i att utföra hängande och liggande styckning samt att finstycka grovstyckade detaljer.
  4. Förmåga att använda utrustning, maskiner och verktyg.
  5. Förmåga att förpacka och förvara styckningsdetaljer.
  6. Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
  7. Förmåga att underhålla utrustning, maskiner och verktyg.
  8. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Kurser i ämnet

  1. Finstyckning, 100 poäng.
  2. Styckning 1, 100 poäng.
  3. Styckning 2, 100 poäng, som bygger på kursen styckning 1.
  4. Styckning 3, 200 poäng, som bygger på kursen styckning 2.
  5. Styckning 4, 100 poäng, som bygger på kursen styckning 3.
  6. Styckning – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen styckning 4. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.

Styckning 2

Kursen styckning 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade färdigheter i ämnet.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Djurens anatomi med betoning på gris och lamm.
  • Styckningsdetaljernas och de olika sorteringarnas användningsområden vid förädling och tillagning.
  • Styckningskvalitet och normer.
  • Styckning, nedskärning och sortering av gris och lamm.
  • Styckningskalkyler och ekonomiska kalkyler.
  • Metoder och teknik vid industriell styckning.
  • Användning och vård av utrustning vid industriell styckning.
  • Ergonomi och riskfaktorer i arbetet.
  • Hygien och egenkontroll.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven beskriver utförligt och nyanserat djurens anatomi. Eleven beskriver utförligt djurens anatomi. Eleven beskriver översiktligt djurens anatomi.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för styckningsdetaljernas och köttsorteringarnas användningsområden samt hur styckningsdetaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras. Dessutom redogör eleven utförligt för styckningsdetaljernas och köttsorteringarnas användningsområden samt hur styckningsdetaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras. Dessutom redogör eleven översiktligt för styckningsdetaljernas och köttsorteringarnas användningsområden samt hur styckningsdetaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för styckningsdetaljernas kött- och styckningskvalitet. Vidare redogör eleven utförligt för styckningsdetaljernas kött- och styckningskvalitet. Vidare redogör eleven översiktligt för styckningsdetaljernas kött- och styckningskvalitet.
- Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare styckningsarbete. Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare styckningsarbete.
Vid planeringen gör eleven med säkerhet en styckningskalkyl samt motiverar utförligt och nyanserat sin kalkyl utifrån ekonomiska aspekter. Vid planeringen gör eleven med viss säkerhet en styckningskalkyl samt motiverar utförligt sin kalkyl utifrån ekonomiska aspekter. Vid planeringen gör eleven med viss säkerhet en styckningskalkyl samt motiverar översiktligt sin kalkyl utifrån ekonomiska aspekter.
Eleven genomför efter samråd med handledare styckning samt värderar med nyanserade omdömen råvarornas kvalitet. Eleven genomför efter samråd med handledare styckning samt värderar med enkla omdömen råvarornas kvalitet. Eleven genomför i samråd med handledare styckning samt värderar med enkla omdömen råvarornas kvalitet.
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg. - I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg.
Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, märker och förvarar med säkerhet styckningsdetaljerna i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, märker och förvarar med viss säkerhet styckningsdetaljerna i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, märker samt förvarar med viss säkerhet styckningsdetaljerna i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Eleven arbetar på ett sätt som är hygieniskt, ergonomiskt och säkert för eleven själv och andra samt motiverar utförligt och nyanserat arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom arbetar eleven med säkerhet på ett ekonomiskt och miljömässigt sätt. - Dessutom arbetar eleven med viss säkerhet på ett ekonomiskt och miljömässigt sätt.
- När arbetet är utfört genomför eleven efter samråd med handledare underhåll av utrustning, maskiner och verktyg. När arbetet är utfört genomför eleven i samråd med handledare underhåll av utrustning, maskiner och verktyg.
Dessutom utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. Dessutom utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.