Kunskapskrav

Start Sök Om

Specialidrott

Ämnet specialidrott möjliggör en hälsosam idrottskarriär och prestationsutveckling inom en vald idrott. Det behandlar metoder och teorier samt praktiskt utövande av specifik idrott mot elitnivå. Ämnet specialidrott får bara anordnas på idrottsutbildningar vid riksidrottsgymnasium eller nationellt godkända idrottsutbildningar.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet specialidrott ska syfta till att eleverna utvecklar den idrottsliga förmågan samt ett holistiskt och etiskt förhållningssätt till idrott och den egna idrottskarriären. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om metoder och teorier för träning samt förmåga att planera, genomföra och utvärdera tränings- och tävlingsverksamhet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om idrottskarriären, människokroppens byggnad och funktion samt om energigivande processer, kost, idrottspsykologiska aspekter och andra faktorer av betydelse för elevernas prestationsförmåga och personliga utveckling.

Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om idrottsrörelsens betydelse i samhället, dess framväxt, mål och omfattning nationellt och internationellt. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga till ledarskap i träningsverksamhet och i andra funktioner inom idrottsrörelsen.

Eleverna ska genom att medverka i olika verksamheter få inblick i och erfarenhet av elitidrott och träningsutveckling samt av idrottsrörelsens roll i samhället och av ledarskap i olika idrottsliga sammanhang. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om människans beteende, som individ och som gruppmedlem, och om hur kroppsideal och andra uppfattningar baserade på kultur och kön framträder i miljöer som är kopplade till tränings- och tävlingsaktiviteter. Undervisningen ska motverka diskriminerande föreställningar och bidra till att olika fysiska förutsättningar respekteras.

Undervisningen i ämnet specialidrott ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Förmåga att utöva specifik idrott på elitnivå.
  2. Kunskaper om hur den egna kroppen fungerar i tränings- och tävlingssammanhang utifrån biomekaniska, idrottspsykologiska, idrottsfysiologiska och näringsfysiologiska teorier.
  3. Kunskaper om samt förmåga att använda och utvärdera träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan.
  4. Kunskaper om idrotts- och träningsmiljöers betydelse för prestationsutveckling.
  5. Kunskaper om hur skador och ohälsa förebyggs och behandlas.
  6. Kunskaper om ledarskap och idrottsrörelsens organisation.
  7. Kunskaper om olika värderingar i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att anpassa träning till etiska normer och regler för träning och idrottsliga aktiviteter.
  8. Kunskaper om människors sätt att samverka och kommunicera i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att leda, kommunicera, samarbeta och samverka.

Kurser i ämnet

  • Idrottsledarskap, 100 poäng. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen pedagogiskt ledarskap.
  • Idrottsspecialisering 1, 100 poäng. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen idrott och hälsa 1 – specialisering.
  • Tränings- och tävlingslära 1, 100 poäng. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen träningslära 1.
  • Idrottsspecialisering 2, 100 poäng, som bygger på kursen idrottsspecialisering 1. Dessutom bygger den på kursen tränings- och tävlingslära 1 eller kursen träningslära 1.
  • Tränings- och tävlingslära 2, 100 poäng, som bygger på kursen tränings- och tävlingslära 1 eller kursen träningslära 1. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen träningslära 2.
  • Idrottsspecialisering 3, 100 poäng, som bygger på kursen idrottsspecialisering 2.
  • Tränings- och tävlingslära 3, 100 poäng, som bygger på kursen tränings- och tävlingslära 2 eller kursen träningslära 2. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen träningslära 3.

Tränings- och tävlingslära 3

Kursen tränings- och tävlingslära 3 omfattar punkterna 2–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Idrottspsykologi och tillämpad idrottspsykologi för tävlingsprestation, till exempel samband mellan prestationsförmåga, prestationsberedskap och prestationstillstånd samt förberedelsens betydelse för prestation.
  • Kravanalys för en internationell satsning i specifik idrott.
  • Utvärdering av tränings- och tävlingsresultat på vetenskaplig grund, till exempel med hjälp av tester.
  • Taktiska val för individen eller kollektivet för att finna lösningar i tävlingssituationer, till exempel att göra tekniska eller taktiska förändringar för att uppnå bättre resultat.
  • Strategiska planer med hänsyn till regler och tävlingsmiljö samt till egna eller kollektivets styrkor och svagheter i förhållande till motståndare.
  • Målsättning och planering för den egna idrottsliga satsningen efter avslutad studietid.
  • Idrottsmiljöers betydelse för tränings- och tävlingsprestation, till exempel livsstil och stödjande nätverk.
  • Metoder för skadeförebyggande träning och vanliga rehabiliteringsprogram.
  • Sociala medier, till exempel hantering av sociala medier i tränings- och tävlingssammanhang samt medieträning.
  • Planering och förberedelse för individens nästa steg i idrottskarriären, till exempel förberedelse inför karriärövergången till fortsatta studier, kombinationen idrott och arbete samt idrottskarriäravslut.

Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven beskriver utförligt och nyanserat principer för prestationsutveckling utifrån fysiologiska och psykologiska prestationsfaktorer. Eleven beskriver utförligt principer för prestationsutveckling utifrån fysiologiska och psykologiska prestationsfaktorer. Eleven beskriver översiktligt principer för prestationsutveckling utifrån fysiologiska och psykologiska prestationsfaktorer.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur olika fysiska och psykiska kvaliteter kan mätas genom tester. Eleven beskriver även utförligt hur olika fysiska och psykiska kvaliteter kan mätas genom tester. Eleven beskriver även översiktligt hur olika fysiska och psykiska kvaliteter kan mätas genom tester.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Vidare värderar eleven med säkerhet sin förmåga att klara av de belastningar, fysiskt och psykiskt, som tränings- och tävlingsaktiviteter på elitnivå kräver. - Vidare värderar eleven med viss säkerhet sin förmåga att klara av de belastningar, fysiskt och psykiskt, som tränings- och tävlingsaktiviteter på elitnivå kräver.
I sin tränings- och tävlingsverksamhet använder eleven med säkerhet olika metoder och teorier. I sin tränings- och tävlingsverksamhet använder eleven med viss säkerhet olika metoder och teorier. -
Eleven väljer metoder och planerar utifrån kända teorier och uppsatta mål samt aktuella förutsättningar, olika träningsprogram för sig själv och för andra i syfte att utveckla den idrottsliga förmågan. Eleven väljer metoder och planerar utifrån kända teorier och uppsatta mål samt aktuella förutsättningar, olika träningsprogram för att utveckla den idrottsliga förmågan. Eleven planerar utifrån kända teorier och uppsatta mål olika träningsprogram för att utveckla den idrottsliga förmågan.
Dessutom motiverar eleven sina val. - -
I planeringen identifierar eleven kritiska moment som kan uppstå vid genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med lärare. Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen i samråd med lärare.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med lärare samt anpassar genomförandet till den aktuella situationen. - -
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av genomförda aktiviteter. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av genomförda aktiviteter. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av genomförda aktiviteter.
- Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. -
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. -
- I utvärderingen resonerar eleven även utförligt om i vilken utsträckning träningen motsvarar vad internationell tränings- och tävlingsförberedelse på elitnivå kräver. -
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika träningsmetoder och deras betydelse för prestationsutvecklingen inom specifik idrott. Dessutom redogör eleven utförligt för olika träningsmetoder och deras betydelse för prestationsutvecklingen inom specifik idrott. -
I träningen tar eleven ansvar samt anpassar tränings- och tävlings planeringen för att förebygga skador och ohälsa samt redogör utförligt och nyanserat för alternativa behandlingsformer för idrottsskador. I träningen tar eleven ansvar för att förebygga skador och ohälsa samt redogör utförligt för alternativa behandlingsformer för idrottsskador. -
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten. Eleven diskuterar utförligt olika uppfattningar om träning och synssätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten. -
Eleven redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av karriärövergång samt för eventuella konsekvenser vid karriäravslut. Eleven redogör utförligt för betydelsen av karriärövergång samt för eventuella konsekvenser vid karriäravslut. -
När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. -
-
Eleven utvärderar träningsprogrammen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
I utvärderingen resonerar eleven även översiktligt om i vilken utsträckning träningen motsvarar vad internationell tränings- och tävlingsförberedelse på elitnivå kräver.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika träningsmetoder och deras betydelse för prestationsutvecklingen inom specifik idrott.
I träningen tar eleven ansvar för att förebygga skador och ohälsa samt redogör översiktligt för alternativa behandlingsformer för idrottsskador.
Eleven diskuterar översiktligt olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
Eleven redogör översiktligt för betydelsen av karriärövergång samt för eventuella konsekvenser vid karriäravslut.
När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.