Kunskapskrav

Start Sök Om

Psykiatri

Ämnet psykiatri är tvärvetenskapligt. Det bygger i huvudsak på medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och pedagogik. Ämnet behandlar vård- och omsorgsarbete vid psykiska sjukdomar.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet psykiatri ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika psykiska funktionsnedsättningar. Den ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och möta patienter och brukare med ett lyhört, respektfullt och empatiskt förhållningssätt. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om livsvärldens betydelse för uppkomst av psykisk funktionsnedsättning liksom om samhällets och enskilda människors möjlighet att påverka den.

Undervisningen ska bidra till att eleverna blir medvetna om de fördomar som finns om psykiska funktionsnedsättningar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att diskutera orsaker till ökningen av psykisk ohälsa i samhället inte minst bland unga samt utveckla förståelse av att psykisk ohälsa kan drabba alla människor och att det är lika naturligt att söka hjälp för det som för en fysisk sjukdom. Eleverna ska dessutom utveckla förståelse av hur vården, omsorgen och omvårdnaden ska utformas för patienter och brukare med psykiska funktionsnedsättningar. Eleverna ska ges möjlighet att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera arbetet utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg.

Undervisningen i ämnet psykiatri ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr verksamhetsområdet samt förmåga att arbeta efter dessa i praktisk verksamhet.
  2. Kunskaper om den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet samt om betydelsen av evidensbaserad kunskap.
  3. Kunskaper om rättspsykiatrins samhällsskyddande verksamhet samt förmåga att se människan bakom brottet i arbetet med att återanpassa patienten till ett liv i frihet.
  4. Kunskaper om orsaker till att psykisk ohälsa uppstår samt faktorer som påverkar psykisk hälsa och ohälsa.
  5. Kunskaper om olika psykiska funktionsnedsättningar samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktisk verksamhet.
  6. Kunskaper om omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg och innehåll vid olika psykiska funktionsnedsättningar samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktisk verksamhet.
  7. Kunskaper om den samhällsbaserade psykiatrins olika stödåtgärder i arbetet med patienter och brukare som är i behov av återhämtning.
  8. Förmåga att möta och kommunicera med patienter, brukare och närstående på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt förmåga att reflektera över sitt eget förhållningssätt i mötet med dem.
  9. Förmåga att med kreativitet och initiativförmåga medverka i vårdens, omsorgens och omvårdnadens förbättrings- och kvalitetsarbete utifrån evidensbaserad kunskap.
  10. Kunskaper om hur ett väl utvecklat samarbete med olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående påverkar patienters och brukares återhämtning positivt.

Kurser i ämnet

  • Psykiatri 1, 100 poäng.
  • Psykiatri 2, 200 poäng, som bygger på kursen psykiatri 1.
  • Rättspsykiatri, 100 poäng, som bygger på kursen psykiatri 2.
  • Samhällsbaserad psykiatri, 100 poäng, som bygger på kursen psykiatri 2.

Samhällsbaserad psykiatri

Kursen samhällsbaserad psykiatri omfattar punkterna 7–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Möjligheter till stöd. Case management, resurspersoner, olika boenden och boendestödsverksamheter samt sysselsättningens betydelse och utformning.
  • Återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse samt återhämtning och kultur. Brukarens behov av kunskap om sin psykiska funktionsnedsättning och de professionellas roll i detta. Behovet av stöd.
  • Stigmatisering vid psykisk sjukdom, hur det uppstår, varför det förekommer, brukarens erfarenheter, allmänhetens och professionens roll samt självstigmatisering.
  • Professionalism, personlig integritet och självbestämmande, bemötande och relationer vid arbete i brukarens hemmiljö.
  • Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
  • Samverkan mellan olika huvudmän och samverkans möjligheter och hinder.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende och sysselsättning. Eleven beskriver utförligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende och sysselsättning. Eleven beskriver översiktligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende och sysselsättning.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat brukarens grundläggande behov i återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse och vad det kan innebära om brukaren inte får stöd samt hur man som yrkesmässig hjälpare kan utgöra ett stöd. Eleven beskriver också utförligt brukarens grundläggande behov i återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse och vad det kan innebära om brukaren inte får stöd samt hur man som yrkesmässig hjälpare kan utgöra ett stöd. Eleven beskriver också översiktligt brukarens grundläggande behov i återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse och vad det kan innebära om brukaren inte får stöd.
I beskrivningen värderar eleven med nyanserade omdömen olika stödåtgärder samt ger förslag på förbättringar. - -
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat brukares upplevelse av stigmatisering i samhället, redogör utförligt och nyanserat för orsaker till stigmatiseringen samt ger några välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder som skulle kunna förändra denna upplevelse. Dessutom beskriver eleven utförligt brukares upplevelse av stigmatisering i samhället, redogör utförligt för orsaker till stigmatiseringen samt ger några välgrundade förslag på åtgärder som skulle kunna förändra denna upplevelse. Dessutom beskriver eleven översiktligt brukares upplevelse av stigmatisering i samhället samt ger något enkelt förslag på åtgärder som skulle kunna förändra denna upplevelse.
Eleven möter efter samråd med handledareutifrån egna valda strategier och i nya situationer brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. Eleven möter efter samråd med handledare utifrån egna valda strategier brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. Eleven möter i samråd med handledare utifrån givna rutiner brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de speciella krav som ställs för arbete i brukares hemmiljö. Dessutom redogör eleven utförligt för de speciella krav som ställs för arbete i brukares hemmiljö. Dessutom redogör eleven översiktligt för de speciella krav som ställs för arbete i brukares hemmiljö.
Eleven tar efter samråd med handledare initiativ i nya situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver utförligt och nyanserat handlingar som tillgodoser brukarens integritet. Eleven tar efter samråd med handledare initiativ i bekanta situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver utförligt handlingar som tillgodoser brukarens integritet. Eleven tar i samråd med handledare initiativ i bekanta situationer i vård- och omsorgsarbetet samt beskriver översiktligt handlingar som tillgodoser brukarens integritet.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt i bemötandet av brukare samt anpassar det vid behov till ändrade förutsättningar. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt i bemötandet av brukare. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt eget förhållningssätt i bemötandet av brukare.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur rutinerna kan förbättras. Eleven beskriver utförligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger välgrundade förslag på hur rutinerna kan förbättras. Eleven beskriver översiktligt utifrån givna frågeställningar hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger enkla förslag på hur rutinerna kan förbättras.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för nyttan av att olika huvudmän samverkar samt för möjligheter och hinder i denna samverkan. Eleven redogör utförligt för nyttan av att olika huvudmän samverkar samt för möjligheter och hinder i denna samverkan. Eleven redogör översiktligt för nyttan av att olika huvudmän samverkar samt för möjligheter och hinder i denna samverkan.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.