Kunskapskrav

Start Sök Om

Produktionsutrustning

Ämnet produktionsutrustning behandlar industriteknisk utrustning, dess användningsområden samt gällande säkerhetsföreskrifter. Det handlar också om hur utrustningen vårdas samt hur dess funktion kontrolleras och effektiviseras.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet produktionsutrustning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda industriteknisk produktionsutrustning, kringutrustning, verktyg, maskiner och styrteknisk utrustning enligt gällande säkerhetsföreskrifter. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om utrustningens användningsområden, konstruktion och funktion samt om tillhörande metoder och tekniker.

Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att koppla samman och programmera styrteknisk utrustning. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av funktionen hos enkel styrteknisk utrustning samt att utveckla kunskaper om symboler, ventilbeteckningar och märkningar.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna genomföra kontroll, felsökning, effektivisering och vård av utrustningen. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur kvalitetssystem används samt om betydelsen av kvalitetssäkring i produktionsutrustning. Eleverna ska vidare ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika material, deras egenskaper och betydelse samt beteckningssystem.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utföra såväl teoretiska som praktiska övningar för att utveckla förmåga att hantera produktionsutrustning, kringutrustning, verktyg, maskiner och styrteknisk utrustning.

Undervisningen i ämnet produktionsutrustning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Förmåga att planera, organisera och utföra arbete i manuell och automatiserad produktionsutrustning och kringutrustning enligt gällande säkerhetsföreskrifter.
  2. Förmåga att hantera för yrkesområdet relevant data och datorutrustning.
  3. Förmåga att utföra funktionskontroll, mätningar, beräkningar och felsökning av produktionsutrustning, kringutrustning, verktyg, maskiner och styrteknisk utrustning.
  4. Förmåga att effektivisera produktionsutrustning och optimera inställningar.
  5. Förmåga att vårda utrustning, maskiner och verktyg samt kunskaper om utrustningens konstruktion och funktion.
  6. Kunskaper om utrustningens symboler, beteckningar och märkningar.
  7. Kunskaper om materialegenskaper och materials beteckningssystem samt materials betydelse för funktion, kvalitet, tillverkning och destruktion.
  8. Förmåga att mäta, dokumentera och bedöma kvaliteten på utfört arbete samt att använda relevanta begrepp.

Kurser i ämnet

  1. Industriell mätteknik – fördjupning, 50 poäng.
  2. Industriell mätteknik – grund, 50 poäng.
  3. Interna transporter, 50 poäng. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  4. Produktionsutrustning 1, 100 poäng. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  5. Produktionsutrustning 2, 100 poäng, som bygger på kursen produktionsutrustning 1. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  6. Produktionsutrustning 3, 100 poäng, som bygger på kursen produktionsutrustning 2. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  7. Produktionsutrustning 4, 100 poäng, som bygger på kursen produktionsutrustning 3.
  8. Verktygskunskap, 100 poäng.

Produktionsutrustning 3

Kursen produktionsutrustning 3 omfattar punkterna 1, 3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Arbete med och vård av vald produktionsutrustning och kringutrustning, till exempel verktyg, maskiner, produktionsmoduler och styrteknisk utrustning, enligt gällande säkerhetsföreskrifter.
  • Funktion och konstruktion hos produktionsutrustning och kringutrustning.
  • Funktionskontroll och mätningar av produktionsutrustning och kringutrustning.
  • Dimensionering och tekniska beräkningar.
  • Användningsområden för relevant produktionsutrustning och kringutrustning.
  • Begrepp, metoder och tekniker som används för produktionsutrustning och kringutrustning.
  • Teknisk beskrivning av produktionsutrustning och kringutrustning.
  • Materialegenskaper, materials beteckningssystem och materialets betydelse för funktion och kvalitet hos samt tillverkning av produktionsutrustning, kringutrustning och produkter.
  • Mätning, dokumentation och bedömning av kvaliteten på utfört arbete.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
- Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter i produktionsutrustning och kringutrustning efter samråd med handledare. Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter i produktionsutrustning och kringutrustning i samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. - I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter.
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. - -
- Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
- Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter i produktionsutrustning och kringutrustning, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare arbetsuppgifter i produktionsutrustning och kringutrustning, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. - Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. - I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Dessutom genomför eleven med säkerhet funktionskontroll, mätningar, dimensioneringar och beräkningar. - Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll, mätningar, dimensionering och beräkningar.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
- - Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön.
- Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. - Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för det använda materialet och dess egenskaper och beteckningssystem samt för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. Eleven redogör utförligt för det använda materialet och dess egenskaper och beteckningssystem samt för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. Eleven redogör översiktligt för det använda materialet och dess egenskaper och beteckningssystem samt för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur dessa faktorer i arbetsprocessen har påverkat kvalitet och slutresultat. Eleven redogör också utförligt för hur dessa faktorer i arbetsprocessen har påverkat kvalitet och slutresultat. Eleven redogör också översiktligt för hur dessa faktorer i arbetsprocessen har påverkat kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk. - Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.