Kunskapskrav

Start Sök Om

Fritidsbåtteknik

Ämnet fritidsbåtteknik behandlar fritidsbåtars byggnation, användningsområden och utrustning. Det behandlar även hantering och underhållsarbete av fritidsbåtar.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet fritidsbåtteknik ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i att hantera de olika momenten vid tillverkning av fritidsbåtar samt vid installation, reparation, underhåll och service av konstruktioner och system som förekommer i fritidsbåtar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hantering av fritidsbåtar. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika materials egenskaper och funktion samt förmåga att hantera de kemiska ämnen, maskiner och verktyg som används inom yrket. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetslivets villkor där kvalitet, kvalitetssäkring, service och kostnad är styrande faktorer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som konstrueras så att de återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kommer att möta i sitt yrke. Dessa arbetsuppgifter ska utgå från ett problemlösande arbetssätt.

Undervisningen i ämnet fritidsbåtteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om material och om fritidsbåtars byggnation, utrustning och användningsområden.
  2. Förmåga att utföra byggnation av samt underhåll, service och reparationer på fritidsbåtar. Förmåga att utföra installation och underhåll av system ombord.
  3. Förmåga att planera inför en arbetsuppgift och att välja den arbetsmetod och det material som passar för uppgiften.
  4. Förmåga att använda verktyg och utrustning.
  5. Förmåga att hantera fritidsbåtar i vatten och på land.
  6. Förmåga att använda de digitala tekniker och informationssystem som används för att lösa arbetsuppgifterna.
  7. Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet, både på svenska och engelska.
  8. Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån de lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
  9. Förmåga att arbeta på ett kundanpassat och kvalitets- och kostnadsmedvetet sätt, samt att utvärdera arbetsprocess och resultat.
  10. Kunskaper om branschens roll i samhället och yrkets förutsättningar.

Kurser i ämnet

  1. Båthantering och underhåll, 100 poäng.
  2. Båtsystem, 200 poäng.
  3. Konstruktion och reparation 1, 200 poäng.
  4. Konstruktion och reparation 2, 200 poäng, som bygger på kursen konstruktion och reparation 1.
  5. Plast- och lamineringsteknik, 100 poäng.

Båthantering och underhåll

Kursen båthantering och underhåll omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika båttyper och deras användningsområden.
  • Olika båttypers konstruktion. Huvudkomponenter och uppbyggnad.
  • Material som används vid underhållsarbeten och deras egenskaper.
  • Utförande av periodiska arbeten, till exempel bottenbehandling, rekonditionering och frostsäkring.
  • Användning av underhållsmaterial, utrustning och verktyg.
  • Arbetsbeskrivningar samt enklare planeringar för att lösa arbetsuppgifter.
  • Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial på svenska och engelska, inklusive digitala informationssystem.
  • Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
  • Arbetsmiljö, hälsa, ergonomi och säkerhet samt riskbedömningar för arbetsuppgifterna.
  • Hantering när det gäller transport, torrsättning, pallning, förvaring och sjösättning.
  • Lyfthantering, regler gällande säkra lyft.
  • Hantering av och regler för användande av miljöfarliga produkter.
  • Metoder för att dokumentera och presentera utförda arbeten.
  • Branschens utveckling och yrkets förutsättningar. Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Eleven beskriver utförligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Eleven beskriver översiktligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. Dessutom beskriver eleven utförligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. Dessutom beskriver eleven översiktligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika underhållsmaterials egenskaper och funktion. Vidare beskriver eleven utförligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion. Vidare beskriver eleven översiktligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.
- Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. Eleven utför i samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar.
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner.
- Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. Under arbetet hanterar eleven i samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. - I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. - I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning.
- Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är gott. - Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Eleven beskriver utförligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Eleven beskriver översiktligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.