Kunskapskrav

Start Sök Om

Flygyrkesteknik

Ämnet flygyrkesteknik behandlar de kunskaper som krävs för yrkesmässigt arbete med service och underhåll inom området flygteknik.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet flygyrkesteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om flygtekniska konstruktioner i olika typer av luftfartyg. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att underhålla, felsöka och åtgärda fel i flygplan eller helikoptrar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur människa och maskin samverkar. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera på engelska på det sätt som krävs inom yrkesområdet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla de kunskaper som krävs för att uppnå de mål som finns reglerade i europeiska bestämmelser enligt EASA:s krav.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som konstrueras så att de återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kommer att möta i sitt yrke. Dessa uppgifter ska utgå från ett problemlösande och laborativt arbetssätt.

Undervisningen i ämnet flygyrkesteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om aerodynamik.
  2. Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos flygplan och helikoptrar samt om deras motorer, instrument, komponenter och system.
  3. Kunskaper om flygmaterial och deras egenskaper samt om metoder för att reparera och underhålla flygplan.
  4. Förmåga att utföra service och underhåll av flygplan och helikoptrar.
  5. Förmåga att utföra beräkningar, uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskatningar.
  6. Förmåga att utföra felsökning och reparation av flygplan och helikoptrar.
  7. Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
  8. Förmåga att kommunicera och att använda begrepp och uttryck som är relevanta för området samt att samarbeta med andra.
  9. Kunskaper om faktorer som påverkar människan, om hur mänskliga misstag kan undvikas samt om tekniska systems anpassning till den mänskliga förmågan.

Kurser i ämnet

  1. Aerodynamik, 100 poäng.
  2. Digitalteknik och flyginstrument, 100 poäng.
  3. Ellära – flyg, 100 poäng.
  4. Elektronik – flyg, 100 poäng, som bygger på kursen ellära – flyg.
  5. Flyglagstiftning, 50 poäng.
  6. Flygplanslära, 200 poäng.
  7. Gasturbinmotorer, 200 poäng.
  8. Helikopterlära, 200 poäng.
  9. Kolvmotor, 200 poäng.
  10. Materiallära – flyg, 100 poäng.
  11. Mänskliga faktorer, 100 poäng.
  12. Underhållsteknik – flyg, 200 poäng.

Aerodynamik

Kursen aerodynamik omfattar punkterna 1 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Luftflöden runt olika profiler.
  • Generering av lyftkraft och motstånd.
  • Laminärt och turbulent flöde.
  • Vingprofiler, till exempel korda och camber.
  • Olika faktorer som kan inverka på lyftkraften.
  • Atmosfäriska begrepp relaterade till flygning.
  • Aerodynamiska beräkningar.
  • Grundläggande samband inom aerodynamiken, till exempel mellan atmosfärens tillstånd och fysikaliska lagar beträffande lyftkraft och motstånd.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven beskriver utförligt och nyanserat atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg. Eleven beskriver utförligt atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg. Eleven beskriver översiktligt atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika teoretiska begrepp inom området. Dessutom beskriver eleven utförligt olika teoretiska begrepp inom området. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika teoretiska begrepp inom området.
Eleven utför efter samråd med handledare och med hjälp av informationsmaterial avancerade aerodynamiska beräkningar i bekanta och nya situationer. Eleven utför efter samråd med handledare och med hjälp av informationsmaterial aerodynamiska beräkningar i bekanta och delvis nya situationer. Eleven utför i samråd med handledare och med hjälp av informationsmaterial enkla aerodynamiska beräkningar i bekanta situationer.
Eleven använder med säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett nyanserat och för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett enkelt men för arbetsuppgiften fungerande fackspråk.
Resultatet av elevens arbete är gott. - Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.