Kunskapskrav

Start Sök Om

Dryckeskunskap

Ämnet dryckeskunskap behandlar tillredning och servering av varma, kalla, alkoholfria och alkoholhaltiga drycker. Ämnet tar även upp dryckestraditioner och behandlar lagar och andra bestämmelser som gäller för servering av alkoholhaltiga drycker.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet dryckeskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kalla och varma drycker, deras ursprung, egenskaper, användningsområden och karaktär. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om odlingsområden, framställningsmetoder, olika tillverkningsprocesser och råvaror samt hur detta påverkar slutproduktens kvalitet och pris.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att servera drycker, utforma dryckeslistor samt att identifiera och bedöma kvaliteten på olika drycker. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om sinnenas betydelse för bedömningen. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om svenska och internationella dryckestraditioner ur ett nutida och historiskt perspektiv. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förståelse av olika gästers behov och krav.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om vad som avses med ansvarsfull alkoholservering samt om alkoholens skadeverkningar. Den ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om alkoholpolitiska och etiska frågor inom området samt om lagar och andra bestämmelser som rör hantering av olika drycker.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att praktiskt tillämpa sina kunskaper om servering, blandning och beredning av drycker. Eleverna ska även ges möjlighet att praktiskt träna upp sin förmåga att bedöma och identifiera drycker.

Undervisningen i ämnet dryckeskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om ansvarsfull alkoholservering, alkoholpolitik, etiska frågor och lagar och andra bestämmelser inom området samt om alkoholens skadeverkningar.
  2. Kunskaper om varma och kalla drycker.
  3. Kunskaper om dryckestraditioner och olika dryckers historia.
  4. Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området.
  5. Förmåga att använda redskap och utrustning samt att välja och använda arbetsmetoder.
  6. Förmåga att arbeta hygieniskt, ergonomisk och säkert.
  7. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
  8. Förmåga att samarbeta med andra och använda fackspråk.

Kurser i ämnet

  1. Drycker och ansvarsfull alkoholservering, 100 poäng.
  2. Barteknik, 100 poäng, som bygger på kursen drycker och ansvarsfull alkoholservering.
  3. Drycker, 100 poäng, som bygger på kursen drycker och ansvarsfull alkoholservering.
  4. Drycker – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen drycker. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.

Drycker och ansvarsfull alkoholservering

Kursen drycker och ansvarsfull alkoholservering omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Svensk alkohollagstiftning.
  • Fysiska, psykiska och sociala skadeverkningar av alkohol samt risker kopplade till alkoholkonsumtion.
  • Etiska frågeställningar med anknytning till alkoholservering.
  • Kalla och varma drycker: deras råvaror, ursprung, karaktär och användningsområde.
  • Tillverkning av vin, öl och spritdrycker.
  • Svenska och internationella dryckestraditioner samt hur olika drycker har utvecklats över tid.
  • Serveringsmetoder för vin, öl och måltidsdrycker.
  • Användning av redskap och utrustning vid hantering och servering av drycker.
  • Hygieniskt, ergonomiskt och säkert arbetssätt.
  • Kundbemötande och fackspråk.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering. Eleven beskriver utförligt vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering. Eleven beskriver översiktligt vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör utförligt och nyanserat för flera alkoholpolitiska frågor. Eleven diskuterar utförligt etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör utförligt för några alkoholpolitiska frågor. Eleven diskuterar översiktligt etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör översiktligt för någon alkoholpolitisk fråga.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat alkoholens skadeverkningar. Dessutom beskriver eleven utförligt alkoholens skadeverkningar. Dessutom beskriver eleven översiktligt alkoholens skadeverkningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde. Eleven beskriver utförligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde. Eleven beskriver översiktligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia. Dessutom beskriver eleven utförligt svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia. Dessutom beskriver eleven översiktligt svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia.
- Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området. Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning.
Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert. - Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk. - Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.