Kunskapskrav

Start Sök Om

Dansteknik

Ämnet dansteknik är till sin karaktär konstnärligt och innefattar träning i olika genrer och stilar inom scenkonstnärlig dans. Genrerna kan vara historiska eller samtida. Ämnet innefattar även hälsoaspekter med anatomi och träningslära och den delen av ämnet är till sin karaktär delvis naturvetenskaplig.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet dansteknik ska syfta till att eleverna utvecklar fysiska färdigheter i och ett konstnärligt förhållningssätt till dansteknik.

Kontinuerlig träning är centralt i dansteknik. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla danstekniska färdigheter genom att träna det kroppsliga minnet, utveckla sin förmåga att uppfatta nyanser i rörelseuttryck och utveckla sina färdigheter i att utföra dessa. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att närma sig ett professionellt förhållningssätt till teknikträningen och utveckla en förmåga att variera rörelsekvaliteter i formspråket inom olika dansgenrer

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda de begrepp och den vokabulär som är knutna till de olika genrernas. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur dansteknik och träning metodiskt byggs upp samt förmåga att ta ansvar för sin tekniska utveckling.

Eleverna ska ges möjlighet att tillägna sig medvetenhet om kroppens fysiska möjligheter genom praktiskt arbete med anatomi och förståelse av arbetsmiljöfrågor knutna till dansteknikträning. Anatomins begrepp ska framför allt tränas genom att man praktiskt använder dem vid träningstillfällena. Den fysiska träningen medför skaderisker. För att minimera dem ska träningen ske i ändamålsenliga lokaler.

Genom praktiskt undersökande och reflekterande arbetsmetoder ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett danstekniskt kunnande och ett konstnärligt förhållningssätt. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.

Undervisningen i ämnet dansteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om koder och konventioner som används vid träning i dansteknikens olika genrer.
  2. Kunskaper om träningsprocessens olika delar samt förmåga att tillämpa dem för att utveckla danstekniska färdigheter. Förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
  3. Kunskaper om och färdigheter i att utföra dans inom minst två dansgenrer.
  4. Förståelse av hur kropp och dansrörelser måste förhålla sig till dansteknikens konventioner, riktningar i rummet, andra medverkande samt olika typer av rum och sammanhang.
  5. Kunskaper om musik och relationen till dans. Förmåga att genom dansen uppfatta och använda olika förhållningssätt till tid, dynamik och rytm.
  6. Kunskaper om anatomi och kompletterande träningsmetoder. Kunskaper om betydelsen av kontinuerlig träning och om hur den egna kroppen fungerar i träningssammanhang.
  7. Kunskaper om hur övningar, lektioner och träning metodiskt byggs upp inom olika dansgenrer och kompletterande träningsmetoder.
  8. Förmåga att använda begrepp och vokabulär inom olika dansgenrer och träningsmetoder.
  9. Kunskaper om arbetsmiljöfrågor i relation till den egna miljön.

Kurser i ämnet

  • Dansteknik 1, 100 poäng. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  • Dansteknik 2, 100 poäng, som bygger på kursen dansteknik 1. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  • Dansteknik 3, 100 poäng, som bygger på kursen dansteknik 2. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  • Dansteknik 4, 100 poäng, som bygger på kursen dansteknik 3. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  • Dansteknik – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen dansteknik 3. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
  • Dansträning, 100 poäng.

Dansteknik 2

Kursen dansteknik 2 omfattar punkterna 1–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2–6. I kursen behandlas färdigheter inom vald genre.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teknikträningens koder och konventioner.
  • Träningsprocessens olika delar, dvs. memorering av rörelser, kontinuerlig träning och arbete med placering samt sambandet mellan träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen. Hur man kan följa sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
  • Grundläggande dansteknik i två eller flera genrer samt fördjupat arbete med placering och hur den relaterar till dansteknik.
  • Fördjupad träning av kroppsminnet. Rörelsevokabulär i relation till stildrag och tydlighet i rörelser, tid, rum, dynamik samt kvaliteter som relaterar till tyngd, flöde och energi. Rörelsernas förhållande till musikens fraser, takter och dynamik.
  • Grundläggande träning av den spatiala förmågan i relation till den egna kroppen, andra medverkande och till användning av rummet.
  • Fördjupning om dansens relation till och samspel med ljud, tystnad och olika typer av musik, levande och inspelad, utifrån genrernas konventioner. Hur man uppfattar fraser, taktarter och musikens dynamik.
  • Fördjupade kunskaper om hur den egna kroppen fungerar.
  • Fördjupad träning i koordination, rörlighet, styrka och koncentration.
  • Sammansättning av enklare fraser och övningar enligt genrernas konventioner.
  • Begrepp, till exempel rörelsefraser och musikaliska fraser, rörelsekvaliteter som tyngd, flöde och energi samt dansgenrernas vokabulär.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven tillämpar med säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen. - Eleven tillämpar med viss säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen.
I färdighetsträningen memorerar och utför eleven med säkerhet rörelser samt korrektioner av placering. - I färdighetsträningen memorerar och utför eleven med viss säkerhet rörelser samt korrektioner av placering.
Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller placering och användning av rörelsekvaliteter och rörelsernas relation till musikens fraser, taktarter och dynamik. Eleven gör även välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller placering och användning av rörelsekvaliteter och rörelsernas relation till musikens fraser, taktarter och dynamik. Eleven gör även enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller placering och användning av rörelsekvaliteter och rörelsernas relation till musikens fraser, taktarter och dynamik.
- Eleven arbetar utifrån sina reflektioner efter samråd med handledare för att förbättra sin dansteknik. Eleven arbetar utifrån sina reflektioner i samråd med handledare för att förbättra sin dansteknik.
Eleven undersöker med tillfredsställande resultat och utför med säkerhet rörelsevokabulär som relaterar till kvaliteterna tyngd, flöde och energi. Eleven undersöker med tillfredsställande resultat och utför med viss säkerhet rörelsevokabulär som relaterar till kvaliteterna tyngd, flöde och energi. Eleven utför med viss säkerhet rörelsevokabulär som relaterar till kvaliteterna tyngd, flöde och energi.
I dansen utför eleven rörelsevokabulären med viss tydlighet i rörelser samt anpassar rörelsevokabulären till tid och rum med gott resultat enligt genrernas grundläggande formspråk. - I dansen utför eleven rörelsevokabulären med viss tydlighet i rörelser samt anpassar rörelsevokabulären till tid och rum med tillfredsställande resultat enligt genrernas grundläggande formspråk.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter. Dessutom redogör eleven utförligt för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter. Dessutom redogör eleven översiktligt för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter.
I dansen förhåller eleven med säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner, andra medverkande och olika typer av rum. - I dansen förhåller eleven med viss säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner, andra medverkande och olika typer av rum.
Dessutom undersöker och följer eleven samt anpassar med säkerhet dansens uttryck till musikens taktarter, fraser och dynamik. Dessutom undersöker samt följer och anpassar eleven med viss säkerhet dansens uttryck till musikens taktarter, fraser och dynamik. Dessutom följer eleven och anpassar med viss säkerhet dansens uttryck till musikens taktarter, fraser och dynamik.
Eleven utforskar i färdighetsträningen med gott resultat hur den egna kroppen fungerar. - Eleven utforskar i färdighetsträningen med tillfredsställande resultat hur den egna kroppen fungerar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar. - Dessutom redogör eleven utförligt för hur den egna kroppen fungerar.
Eleven tränar efter samråd med handledare koordination, rörlighet, styrka och koncentration. - Eleven tränar efter samråd med handledare koordination, rörlighet, styrka och koncentration.
- Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman enklare fraser och övningar och använder med viss säkerhet rörelsevokabulär, tyngd, flöde och tid. Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman enklare fraser och övningar och använder med viss säkerhet rörelsevokabulär, tyngd, flöde och tid.
- - Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.