Kunskapskrav

Start Sök Om

Dator- och kommunikationsteknik

Ämnet dator- och kommunikationsteknik ger en grund för yrkesmässig verksamhet med installationer och underhåll av hård- och mjukvara. Ämnet behandlar också grundläggande elektronikkunskaper eftersom dator- och kommunikationsteknikens utrustningar och apparater är uppbyggda med elektronik.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet dator- och kommunikationsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med vanligt förekommande system och komponenter inom dator- och kommunikationsområdena. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla kunskaper om system, enheter, komponenter, metoder och arbetssätt som används när datorer är uppkopplade i befintliga nätverk. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem, utföra felsökningar och åtgärda fel, både självständigt och i samarbete med andra. Undervisningen ska utveckla elevernas kunskaper om datorsäkerhet och förmåga att arbeta med hänsyn till hållbar utveckling. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att möta och kommunicera med uppdragsgivare och användare på ett serviceinriktat sätt.

Undervisningen ska varva praktiska och laborativa moment med teoretiska moment. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och behandla teknisk utrustning. Eleverna ska även ges möjlighet att uttrycka sig både skriftligt och muntligt genom att dokumentera sitt arbete.

Undervisningen i ämnet dator- och kommunikationsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos datorer, dator- och kommunikationssystem samt olika typer av nätverk.
  2. Färdigheter i att planera och utföra arbete i datorer samt i dator- och kommunikationssystem.
  3. Färdigheter i att utföra optimering, administration och diagnostisering av, samt åtgärda fel i, dator- och kommunikationssystem.
  4. Förmåga att använda instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt att dokumentera sitt arbete.
  5. Förmåga att ge stöd och support till användare på ett serviceinriktat sätt.

Kurser i ämnet

  1. Datorteknik 1a, 100 poäng.
  2. Datorteknik 1b, 100 poäng.
  3. Dator- och nätverksteknik, 100 poäng.
  4. Datorsamordning och support, 100 poäng, som bygger på kursen datorteknik 1a eller kursen datorteknik 1b.
  5. Digital kommunikationsteknik, 100 poäng, som bygger på kursen datorteknik 1a eller kursen dator- och nätverksteknik.
  6. Industriell informationsteknik, 100 poäng, som bygger på kursen datorteknik 1a.
  7. Multimediasystem, 100 poäng, som bygger på kursen datorteknik 1a.

Dator- och nätverksteknik

Kursen dator- och nätverksteknik omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hård- och mjukvaruinstallation, uppbyggnad, konfigurering och uppgradering av datorer och datorsystem.
  • Lokala nätverk, uppbyggnad och arbetssätt.
  • Protokoll för dataöverföring via nätverk.
  • Olika processortyper och deras användningsområden.
  • Vanliga operativsystem och deras egenskaper.
  • Prestanda för olika datalagringmedia. Lagring av data på optiska medier.
  • Begreppen switchning och routning.
  • Begreppet virtuella nät.
  • Interna och externa bussar, deras användningsområden och prestanda.
  • Säkerhetskopiering och virusskydd.
  • Installation av kringutrustning och uppgradering av drivrutiner.
  • Installation och underhåll av lokal skrivare.
  • Konfigurering av grafikkort.
  • Datorns start- och bootsekvenser samt inställning och uppgradering av dess BIOS (Basic Input/Output System) eller firmware.
  • Kontroll och optimering av datorers och datorsystems prestanda och funktion.
  • Felsökning i datorer och datorsystem.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur datorer och lokala nätverk är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet uppnås. Eleven beskriver utförligt hur datorer och lokala nätverk är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet uppnås. Eleven beskriver översiktligt hur datorer och lokala nätverk är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet uppnås.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sambandet mellan de olika delarna som ingår i nätverkets uppbyggnad. - -
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag avancerad hård- och mjukvaruinstallation, uppbyggnad, konfigurering, uppgradering, optimering och felsökning samt åtgärdar fel i datorer och datorsystem. Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag hård- och mjukvaruinstallation, uppbyggnad, konfigurering, uppgradering, optimering och felsökning samt åtgärdar fel i datorer och datorsystem. Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag hård- och mjukvaruinstallation, uppbyggnad, konfigurering, uppgradering, optimering och felsökning samt åtgärdar fel i datorer och datorsystem.
Resultatet är gott i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet. - Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
- Dessutom installerar eleven efter samråd med handledare datorer i lokala nätverk. Dessutom installerar eleven i samråd med handledare datorer i lokala nätverk.
Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.