Kunskapskrav

Start Sök Om

Cad

Ämnet cad (computer aided design) behandlar hur man använder olika programvaror för att konstruera och designa verkliga och virtuella objekt. I ämnet är geometri grunden för att, via skiss och ritteknik, kunna realisera en idé till styrinformation för att tillverka produkten.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet cad ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i skiss- och ritteknik samt i att använda något eller några cad-system. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper i hur cad-system byggs upp. Eftersom cad bland annat handlar om att konstruera och designa nya objekt ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla handlingsförmåga, nyfikenhet, uppfinningsrikedom och problemlösningsförmåga. Undervisningen ska introducera begrepp som är relevanta för valt teknikområde. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om ergonomiska förutsättningar för en cad-arbetsplats.

Undervisningen ska utgå från ett valt teknikområde, där cad är ett verktyg, ett språk och en metod för att skapa information om produkten. Vidare ska undervisningen behandla hur cad-programmets information kan överföras till och från andra datorprogram samt till och från maskinell kringutrustning. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utföra och förstå de olika delarna i produktutvecklingsprocessen.

Undervisningen i ämnet cad ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Förmåga att använda cad i förhållande till andra datorprogram och i förekommande fall maskiner.
  2. Förmåga att göra skisser och ritningar enligt gällande standarder och normer.
  3. Förmåga att modellera tredimensionella detaljer.
  4. Förmåga att utföra tredimensionella sammanställningar.
  5. Förmåga att använda applikationsprogram.
  6. Kunskaper om kopplingar mellan cad och produktion.
  7. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
  8. Förståelse av ergonomiska förutsättningar som skapar en bra cad-arbetsplats.

Kurser i ämnet

  1. Cad 1, 50 poäng.
  2. Cad 2, 50 poäng, som bygger på kursen cad 1.
  3. Cad 3, 50 poäng, som bygger på kursen cad 2.
  4. Cad – specialisering, 100 poäng som bygger på kursen cad 1. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll. Kursen får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Cad 2

Kursen cad 2 omfattar punkterna 1–2 och 4–7 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Cad-systemets inställningar för sammanställningar och analys.
  • Skiss- och ritteknik inom valt teknikområde.
  • Ritningsunderlag enligt gällande standarder och normer för valt teknikområde.
  • Grunderna för att skapa sammanställningar i tre dimensioner med beaktande av konstruktionsvillkor.
  • Grundläggande applikationer beroende på teknikområde, till exempel FEM-analys (finita elementmetoden) inom produktutveckling och byggteknik.
  • Cad-systemets roll i produktutvecklings- och produktionsprocessen.


Kunskapskrav

Betyget A Betyget C Betyget E
Eleven väljer och gör avancerade inställningar av cad-programvaror för sammanställningar och applikationer samt diskuterar utförligt alternativa inställningar. Eleven väljer och gör inställningar av cad-programvaror för sammanställningar och applikationer samt diskuterar översiktligt alternativa inställningar. Eleven gör enkla inställningar av cad-programvaror för sammanställningar och applikationer.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med gott resultat enligt gällande standarder. - Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med tillfredsställande resultat enligt gällande standarder.
Eleven utför komplexa sammanställningar med gott resultat. Eleven utför komplexa sammanställningar med tillfredsställande resultat. Eleven utför enkla sammanställningar med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med säkerhet applikationer i olika komplexa situationer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet applikationer i olika situationer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet applikationer i olika enkla situationer.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetat kan förbättras. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Gå till Samtliga gymnasieämnen på skolverkets hemsida för att hitta fullständig information.